Bedömningar görs både formativt för att kontinuerligt utvärdera undervisningen och summativt för att till exempel sätta betyg. Här finns tips på vad du kan tänka på vid bedömning och betygssättning.
Det går inte att skilja undervisning från bedömning. Redan vid planeringen behöver den undervisande läraren ställa sig följande frågor:
Skyldigheten att anpassa finns i den vanliga undervisningen, vid extra anpassning och inom det särskilda stödet.
Utgå från samma behov av lösning som eleven har vid ordinarie undervisning när du planerar ett test eller prov. De alternativa verktyg som används i undervisningen ska också finnas till hands när eleven gör provet.
Vid all bedömning vid en provsituation är det viktigt att du som lärare säkerställer att eleven har uppfattat och förstått information, instruktion och frågor korrekt.
Elevens resultat påverkas av de anpassningar vi tillåter:
I en rådgivning kring en elevs studiesituation ställer vi frågor kring:
Vi informerar kring pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar.
Vi ger råd kring anpassningar av undervisnings- och bedömningssituationer.