Här hittar du specialpedagogiskt stöd som syftar till att skapa förutsättningar på övergripande och organisatorisk nivå, så att varje elev kan utvecklas så långt som möjligt i skolan.
Alla barn och elever ska ges tillgång till och möjlighet att ta del av lärande och gemenskap i hela lärmiljön.
Om att vara en del i en aktivitet, ett sammanhang eller en relation – ett gemensamt lärande i en undervisnings-situation eller att ges förutsättningar att vara delaktig i kamratgemenskapen.
Alla barn och elever har rätt till en inkluderande utbildning. För att kunna erbjuda det behöver utbildningen utgå från barnens och elevernas förutsättningar.
Skolan ska främja elevers hälsa och lärande samt förebygga ohälsa och hinder i lärandet. Läs mer om hur elevhälsoarbetet ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Elever med problematisk frånvaro behöver stöd och en utredning för att komma tillrätta med frånvaron. Läs om hur du kan främja närvaro samt åtgärda och förebygga frånvaro.
Garantin för tidiga stödinsatser ska stärka elevers rätt till stöd i sitt lärande i svenska, svenska som andraspråk och matematik.
När en elev kan vara i behov av särskilt stöd ska skolan göra en utredning. Tillsammans med Skolverket har vi tagit fram en vägledning för att gör en sådan utredning.
Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket genomför kvalitetsdialoger tillsammans med skolhuvudmän för att öka kvalitet och likvärdighet i skolan.
SPSM har tagit fram ett stödmaterial som ger information om vad skolan behöver göra och tänka på när en elev är nyanländ och kan vara i behov av särskilt stöd.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education är ett europeiskt nätverk med visionen att skapa bättre förutsättningar för alla elever.
Stadieövergångar och skolbyten är kritiska moment för elever med funktionsnedsättning. SPSM kan bidra med utbildning och rådgivning kring pedagogiska och organisatoriska frågor.
Publicerat 2024-11-07