Skolhuvudmän kan söka bidrag för anpassade lärmiljöer i grundskolan och gymnasieskolan, med få elever och hög personaltäthet.
Skolan kan få bidrag för:
Skolan kan inte få bidrag för:
Från och med bidragsår 2025 kommer inget bidrag att fördelas till Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd. Det går därmed inte att ansöka om bidraget.
För att tilldelas bidraget ska ett antal kriterier vara uppfyllda. Läs mer nedan. Bland de skolor som uppfyller kriterierna sker sedan ett slumpmässigt urval. För större spridning i fördelningen gäller att en ansökan per skolenhet kan beviljas per ansökningsomgång. Under 2023 har vi totalt 60 miljoner kronor att fördela till insatser inom detta område och år 2024 totalt 40 miljoner kronor.
I första hand kommer vi att fördela bidrag till nya anpassade lärmiljöer. I andra hand fördelar vi bidrag till att vidareutveckla anpassade lärmiljöer som redan finns. Bidraget delas ut under ett år och ska endast gå till upprättande eller utvecklande av en anpassad lärmiljö och ej till kontinuerlig drift.
Vi bedömer om det i ansökan tydligt framgår:
Bidraget från SPSM beräknas så att det täcker upp till två heltidstjänster per lärmiljö och år. Bidrag beviljas utifrån faktisk lönekostnad, men med en maximal bidragssumma per heltidstjänst, inklusive sociala avgifter. Maximala bidragssumman per heltidstjänst för år 2023 är 593 000 kronor och för år 2024 är summan 624 000 kr per heltidstjänst. De tjänster som vi bidrar till kan räknas in i personaltätheten i ansökan.
Det betyder att en skolhuvudman som planerar att inrätta en anpassad lärmiljö under ett år för 12 närvarande elever och två heltidstjänster, kan få bidrag för dessa två heltidstjänster upp till lönetaket. Bidraget för tjänsterna kan också användas till att planera och organisera införandet av lärmiljön. Men lärmiljön måste komma igång under bidragsperioden. Man kan inte ansöka om flera lärmiljöer i samma ansökan. För varje lärmiljö man söker bidrag till ska man göra en ny ansökan.
Man kan ansöka om bidrag till övriga kostnader, för att inrätta eller utveckla den anpassade lärmiljön och för lärverktyg som ska användas i den anpassade lärmiljön. Bidraget kan vara upp till 40 000 kronor per lärmiljö. Lärverktyg är utrustning och material som används för lärande, till exempel pekplatta, appar, tidsstöd, böcker eller ljudböcker.
Vi bedömer om det i ansökan tydligt framgår:
Bidraget från SPSM beräknas så att det täcker lönekostnader för upp till 0,5 heltidstjänst per lärmiljö och år. Bidrag beviljas utifrån faktisk lönekostnad, men med en maximal bidragssumma per heltidstjänst, inklusive sociala avgifter. Maximala bidragssumman per heltidstjänst för år 2023 är 593 000 kronor och för år 2024 är summan 624 000 kr per heltidstjänst.
Det betyder att en skolhuvudman som planerar att utveckla en befintlig anpassad lärmiljö måste kunna redogöra för hur lärmiljön lever upp till kraven få elever och hög personaltäthet utan att räkna in den 0,5 heltidstjänst som SPSM kan ge bidrag för. De tjänster som beviljas för utvecklandet av lärmiljön ska ägnas åt insatser för att utveckla lärmiljön, inte för att öka personaltätheten. Man kan inte ansöka om att utveckla flera lärmiljöer i samma ansökan. För varje lärmiljö man söker bidrag till ska man göra en ny ansökan.
Man kan ansöka om bidrag till övriga kostnader för att utveckla den anpassade lärmiljön och för lärverktyg som ska användas i den anpassade lärmiljön. Bidraget kan vara upp till 40 000 kronor per lärmiljö. Lärverktyg är utrustning och material som används för lärande, till exempel pekplatta, appar, tidsstöd, böcker eller ljudböcker.
De villkor som gäller under bidragstiden läggs till i en bilaga till beslutet. Villkoren handlar om att säkra att bidraget går till elevers behov av särskilt stöd. Om villkoren inte uppfylls kan SPSM återkräva belopp som har betalats ut.
Åtgärdsprogram:
Det ska finnas ett upprättat åtgärdsprogram för varje elev som ska få undervisning i den anpassade lärmiljön.
Barnets bästa:
Huvudmannen ska ta särskild hänsyn till barnets bästa. Eleven ska få möjlighet att komma till tals om delaktighet i den anpassade lärmiljön. Man ska beakta elevens åsikter i förhållande till ålder och mognad.
Individuell uppföljning av elevers deltagande:
Huvudmannen ska följa upp och utvärdera om den anpassade lärmiljön tillgodoser elevens behov av särskilt stöd bättre. Till exempel genom att följa upp och utvärdera åtgärdsprogram.
Uppföljning av organisation, struktur och miljö:
Huvudmannen ska följa upp om den anpassade lärmiljöns organisation, struktur och miljö främjar elevens kunskapsutveckling, hälsa och rättigheter. Uppföljningen kan till exempel göras i samband med det systematiska kvalitetsarbetet.
I slutet av perioden för bidraget redovisas insatserna i bidragsportalen.
Vilket datum ni senast ska redovisa framgår på ert beslut.
Här kan du se vilka frågor som ingår:
Utöver den ordinarie redovisningen kan SPSM komma att göra ytterligare uppföljning och kontroll av verksamhet och kostnader som finansierats av SPSM. Syftet med kontrollerna är att hitta och förhindra felaktigt användande av statsbidrag för att värna om våra skattemedel, att säkerställa att bidrag används enligt beslut och att öka kunskapen om hur statsbidragen används.