Du som har en funktionsnedsättning och dina anhöriga kan ansöka om bidrag. Det är oftast den som arrangerar kursen som skickar in en gemensam ansökan för alla deltagare, en så kallad kollektiv ansökan.
För kollektiva ansökningar från folkhögskola, studieförbund och kommunal vuxenutbildning gäller följande.
Ansökningar som kommer in efter angivet datum får bara bidrag om det finns pengar kvar.
När du som är kursdeltagare ska ansöka om bidrag för korta kurser behöver du veta det här:
Ansökningsblankett som pdf-fil för enskild ansökan (PDF-dokument, 184 kB)
När ansökan har kommit in till SPSM gör vi en bedömning för att se om du kan få bidrag för att gå kursen. När vi har gjort det meddelar vi dig om du ska få bidrag eller om du inte kan få bidrag. Om det är en utbildningsanordnare som skickat in en gemensam ansökan skickar vi besked till de som ansvarar för kursen.
Den som har skickat in ansökan får en rekvisition från oss. Den ska fyllas i när kursen är avslutad. Rekvisitionen ska både du som deltar i kursen och utbildningsanordnaren skriva under innan den skickas in den till SPSM. Efter att rekvisitionen kommit in till oss betalar vi oftast ut pengarna inom två veckor.
Rekvisitionsblankett som pdf-fil för enskild ansökan (PDF-dokument, 120 kB)
Bidrag för kost, logi och resor betalar vi ut efter att kursen är genomförd och en rekvisition är påskriven av dig som kursdeltagare och den som arrangerar kursen.
Har du som studerar sökt bidraget själv betalar vi ut pengarna direkt till dig. Om den som anordnar kursen har skickat in en kollektiv ansökan betalas pengarna till kursanordnaren, som sedan ansvarar för att du får pengar.
Bidrag per timme betalar vi alltid ut direkt till dig som studerar, efter att kursen är genomförd.
Manual för bidragsportalen – korta kurser (PDF-dokument, 709 kB)
Du som har en funktionsnedsättning och dina anhöriga kan ansöka om bidrag. Det är oftast den som arrangerar kursen som skickar in en gemensam ansökan för alla deltagare, en så kallad kollektiv ansökan.
För kollektiva ansökningar från folkhögskola, studieförbund och kommunal vuxenutbildning gäller följande.
Ansökningar som kommer in efter angivet datum får bara bidrag om det finns pengar kvar.
När du som är kursdeltagare ska ansöka om bidrag för korta kurser behöver du veta det här:
Ansökningsblankett för enskild ansökan (PDF-dokument, 184 kB)
När ansökan har kommit in till SPSM gör vi en bedömning för att se om du kan få bidrag för att gå kursen. När vi har gjort det meddelar vi dig om du ska få bidrag eller inte.
Om det är en utbildningsanordnare som skickat in en gemensam ansökan meddelar vi den som ansvarar för kursen.
Den som har skickat in ansökan får en rekvisition från oss. Den ska fyllas i när kursen är avslutad. Rekvisitionen ska både du som deltar i kursen och utbildningsanordnaren skriva under innan den skickas in den till SPSM. Efter att rekvisitionen kommit in till oss betalar vi oftast ut pengarna inom två veckor.
Rekvisitionsblankett som pdf-fil för enskild ansökan (PDF-dokument, 120 kB)
Bidrag för kost, logi och resor betalar vi ut efter att kursen är genomförd och en rekvisition är påskriven av dig som kursdeltagare och den som arrangerar kursen.
Har du som studerar sökt bidraget själv betalar vi ut pengarna direkt till dig. Om den som anordnar kursen har skickat in en kollektiv ansökan betalas pengarna till kursanordnaren, som sedan ansvarar för att du får pengar.
Bidrag per timme betalar vi alltid ut direkt till dig som studerar, efter att kursen är genomförd.