Hur ska läraren bedöma en elevs kunskaper vid matematiksvårigheter/dyskalkyli? Går det att använda undantagsbestämmelsen?
Hur ska läraren bedöma en elevs kunskaper vid matematiksvårigheter/dyskalkyli? Går det att använda undantagsbestämmelsen?
Svar:
En förutsättning för
bedömning är att eleven fått undervisning som så långt det är möjligt motverkar
konsekvenserna av funktionsnedsättningen. För en elev med matematiksvårigheter
kan det innebära att eleven har stöd av digitala verktyg, mallar och färdiga
tabeller eller annat stöd för delar av, eller alla betygskriterierna, som
motverkar konsekvenserna av svårigheterna. Det är den
betygssättande läraren i matematik som måste avgöra om det vid betygssättningen
går att använda sig av undantagsbestämmelsen. Läraren bör vid
tveksamheter i tillämpningen samråda med lärarkollegor, elevhälsan och
skolans rektor.
Tre saker att ta ställning till
Det är tre saker som läraren behöver ta ställning till:
1 För det första om elevens funktionsnedsättning eller andra personliga förhållanden inte är övergående.
2 För det andra om de delar av betygskriterierna där eleven inte visat sitt kunnande kan bedömas vara enstaka delar av betygskriterierna.
3 För det tredje om funktionsnedsättningen är ett direkt hinder för eleven att lära sig det som beskrivs i den del av betygskriterierna som eleven har svårt att uppfylla.
Den andra bedömningen den svåraste?
Bedömningen vad enstaka delar av betygskriterierna i ämnet matematik kan vara är något som många lärare tycker är svårt. Men det här ligger helt på den betygssättande läraren i ämnet att avgöra. Det är de formulerade betygskriterierna i kursplanen som eleven ska uppfylla, inget annat. Och det är i dessa betygskriterier läraren har möjlighet att bortse från enstaka delar.
Om
matematiksvårigheter på vår webbplats
Publicerat onsdag 6 december 2023