En förutsättning för bedömning är att eleven fått undervisning som så långt det är möjligt motverkar konsekvenserna av funktionsnedsättningen. För en elev med matematiksvårigheter kan det innebära att eleven har stöd av digitala verktyg, mallar och färdiga tabeller eller annat stöd för delar av, eller alla betygskriterierna, som motverkar konsekvenserna av svårigheterna. Det är den betygssättande läraren i matematik som måste avgöra om det vid betygssättningen går att använda sig av undantagsbestämmelsen. Läraren bör vid tveksamheter i tillämpningen samråda med lärarkollegor, elevhälsan och skolans rektor.
Det är tre saker som läraren behöver ta ställning till:
Bedömningen vad enstaka delar av betygskriterierna i ämnet matematik kan vara är något som många lärare tycker är svårt. Men det här ligger helt på den betygssättande läraren i ämnet att avgöra. Det är de formulerade betygskriterierna i kursplanen som eleven ska uppfylla, inget annat. Och det är i dessa betygskriterier läraren har möjlighet att bortse från enstaka delar.