Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin för tidiga stödinsatser ska stärka elevers rätt till stöd i sitt lärande i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Rektorer, lärare och personal med specialpedagogisk kompetens behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här kan du läsa om garantin och få stöd med att uppfylla den.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har tillsammans med Skolverket tagit fram information om garantin och stöd till skolorna i arbetet med att uppfylla garantin.
Informationen på denna sida är ett komplement till informationen på Skolverkets webbplats. Här är informationen fokuserad på SPSM:s stöd kring arbetet med garantin för tidiga stödinsatser.
Garantin för tidigt stöd, Skolverket.
Garantin för tidiga stödinsatser gäller i grundskolan och specialskolan samt sameskolans förskoleklass och lågstadiet. Från den 1 juli 2024 gäller den även för anpassad grundskola.
Syftet är att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande och att stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt. Målet är att fler elever ska nå en fullständig grundskoleutbildning.
Långmosseskolan i Göteborg berättar om hur de arbetar med garantin för tidiga stödinsatser
Att tillsammans utveckla garantin för tidiga stödinsatser - en berättelse från Haparanda kommun
Se webbinariet som tar upp nuläget för garantin för tidiga stödinsatser. Det handlar om Skolinspektionens senaste granskning av arbetet med garantin och Skolverkets rekommendationer för garantiarbetet. SPSM lyfter exempel på hur skolor arbetar med garantin.
Webbinariet ägde rum i mars 2024. Nu kan du se det i efterhand.
För att planera och genomföra materialen krävs fungerande rutiner och strukturer i garantins samtliga moment. För att skolan ska kunna tillgodose alla elevers behov och göra lärmiljön tillgänglig, kan du behöva stödja lärarna att planera genomförandet av materialen, så att de blir en naturlig del av undervisningen.
Ett centralt begrepp inom garantin är indikation som läraren kan upptäcka genom de obligatoriska materialen. När läraren bedömer att det finns en indikation på att eleven inte kommer att uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper så ska hen lyfta det vid den särskilda bedömningen i samråd med specialpedagogisk kompetens, där specialpedagog och speciallärare har en betydande roll.
Samråd med specialpedagogisk kompetens ska genomföras i arbetet med garantin och ett av dessa samråd är den särskilda bedömningen. Det finns inga krav på hur ni på skolan ska genomföra eller dokumentera det arbetet. Samrådet kan ni genomföra vid olika tillfällen, exempelvis vid kontinuerliga arbetslagsträffar, klasskonferenser eller ett bokat möte med specialpedagogisk kompetens.
Vid den särskilda bedömningen i samråd analyserar ni indikationerna och avgör om eleven behöver få insatser i form av extra anpassningar, särskilt stöd eller om det räcker med ledning och stimulans. Ta hänsyn till elevens hela skolsituation och hur ni genomförde materialen. Syftet med samrådet är att läraren snabbt ska få syn på och kunskap om elevens behov och planera lämpligt stöd.
När ni på skolan befarar att en elev inte kommer att uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska ni enligt skollagen skyndsamt sätta in extra anpassningar inom ramen för ordinarie undervisning. Om läraren eller någon annan person bedömer att det stödet inte är tillräckligt ska hen anmäla till rektor att eleven kan behöva särskilt stöd.
Undervisningen ska ni på skolan utforma utifrån elevernas behov och förutsättningar. Erbjud eleverna en variation av möjligheter i sitt lärande. I samråd med specialpedagogisk kompetens planerar lärarna stödinsatserna i undervisningen utifrån analysen av den särskilda bedömningen.
När ni ger ett ändamålsenligt stöd eller kompenserar för en funktionsnedsättning på ett effektivt sätt, ställer ni rimliga krav som ger eleven förutsättningar att lyckas. Då begränsar konsekvenserna av funktionsnedsättningen inte eleven och hen behöver inte anstränga sig mer än sina klasskamrater.
Använd elevernas olikheter som grundläggande förutsättningar i planering av undervisningen, genomförande, bedömning och utvärdering.
Garantins sista moment är att följa upp de genomförda stödinsatserna i samråd med specialpedagogisk kompetens. Uppföljningen ska ske vid stadieövergångar där ni utvärderar vilka stödinsatser som varit effektiva och har fungerat som ett stöd för eleven i sitt lärande. Reflektera kring hur förutsättningar för lärande fungerar och om den pedagogiska, fysiska och sociala miljön är anpassad för eleverna. Lämna över resultatet till mottagande lärare som använder det i planeringen av sin undervisning.
Skolan behöver ta tillvara de utvecklingsområden som uppmärksammats vid uppföljningen, till exempel vilka insatser som ger bäst effekt för att främja språkutveckling och matematiskt tänkande oavsett funktionsnedsättning. Utifrån resultatet av uppföljningen utvecklar ni på skolan undervisningen systematiskt, så att eleverna får rätt stöd i rätt tid.
Ta del av ett förklarande stödmaterial om arbetet med att planera, genomföra och följa garantin.
Publicerat 2024-10-08