
Funktionsnedsättningar
En funktionsnedsättning kan ge konsekvenser för individens lärande.
Därför är valet av pedagogiska strategier, läromedel och andra lärverktyg avgörande för elevens delaktighet i undervisningen. Hur man utformar den fysiska miljön är viktigt för elevens möjlighet att nå målen.

Vi utvecklar vårt stöd
Inom vårt specialpedagogiska stöd pågår just nu ett utvecklingsarbete. Tanken är att vi ska erbjuda ett mer likvärdigt stöd över hela landet. Det stödet kommer att ge ett bättre resultat för barn, elever och vuxna med funktionsnedsättning.
Vi ser bland annat över de kurser och aktiviteter vi erbjuder, formerna för rådgivning samt våra självstudiematerial.
Du som haft kontakt med oss tidigare kan kanske uppleva att stödet redan nu är lite förändrat.
Forskning inom funktionsnedsättningar
- Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete
- Inkluderande undervisning
- Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi
- Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv
- Där man söker får man svar
- Villkor för utbildning
- Att främja lärande genom pulshöjande aktiviteter
- Slutrapport: En tillgänglig lärmiljö - från kartläggning till handling
- Forskningsutblick: Lärares relationer till sina elever
- Forskningsutblick: Normkritik i ämnet Idrott och hälsa
- Inkludering som policy – en sammanfattning av tre studier
- Forskningsutblick: Vad små barn tycker om och värdesätter under tidiga skolår
- Forskningsutblick: Tidiga insatser i förskolan, att vara nära men med nya ögon
- Forskningsutblick: Föreställningar om jämlikhet i gymnasieskolan
- Barnets engagemang – en positiv drivkraft
- Ungdomars röster om egen delaktighet