Materialet på den här sidan ger dig som är rektor stöd i att leda och organisera arbetet med Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser. Du kan använda materialet på egen hand eller som ett underlag för kollegialt lärande, till exempel på huvudmannanivå. Materialet är framtaget av Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Ta del av materialet direkt här på sidan eller ladda ner pdf:en där alla frågeställningar som hör till filmen finns samlade.
Till din hjälp finns också en överskådlig presentation för visning på storbildsskärm.
Specialpedagogiska frågor i samband med garantin för tidiga stödinsatser
Filmen vänder sig till dig som arbetar med specialpedagogiska frågor i samband med garantin för tidiga stödinsatser. Filmen är 7 minuter lång och undertextad, klicka på cc.
Hur fungerar era rutiner för arbetet med att planera och genomföra de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen idag? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.
Hur fungerar era rutiner för arbetet med den särskilda bedömningen idag? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.
Hur fungerar era rutiner för att ta tillvara resultaten av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen idag? Hur ser ni till att undervisningen utformas utifrån elevernas behov? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.
Hur fungerar era rutiner för arbetet med att följa upp och lämna över de genomförda stödinsatserna idag? Hur fungerar överlämningen mellan förskoleklass och åk 1 respektive mellan åk 3 och åk 4? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.
Det här materialet har vi tagit fram i samarbete med Skolverket.
Publicerat 2024-11-07