Till att börja med
behöver ni få kunskap om elevens hörselnedsättning och dess pedagogiska konsekvenser.
Här behöver ni samverka med vårdnadshavare, regionens hörselvård samt
hörselpedagog inom skolan.
Har eleven personlig
hörteknik (hörapparat, cochleaimplantat (CI), benförankrad hörapparat)?
I så fall vilken
personlig hörteknik har eleven?
Vilka funktioner har den
personliga hörtekniken?
Detta blir underlag för att sedan förstå
vilken pedagogisk hörteknik (lärarmikrofon,
elevmikrofon, streaming, multimic och ljudutjämningssystem) ni behöver utifrån det
pedagogiska uppdraget. Ta stöd av hörselpedagog/ hörselansvarig hos
skolhuvudman.
Pedagogisk hörteknik har till syfte att korta talavstånd och därmed
öka taluppfattbarheten samt skapa delaktighet och inkludering.
Val av hörteknik bör därför göras i samråd med den
verksamhet som förskrivit de personliga hörtekniken.