Hur ska vi bedöma nationella prov för elever med hörselnedsättning?

Hur ska vi bedöma nationella prov för elever med hörselnedsättning?

Svar:

Undantagsbestämmelsen kan endast användas i samband med betygssättning och utifrån de enstaka delar i kunskapskraven som direkt kan kopplas till funktionsnedsättningen. I samband med nationella prov utgår man från det som provet ska mäta och gör sedan anpassningar utifrån elevens funktionsnedsättning.

Elever med hörselnedsättning kan behöva anpassningar vid till exempel hörförståelseprov. Eleven har då rätt att få provet uppläst för att bland annat få stöd av läppavläsning. Viktigt då är att texten läses upp av en person med välkänd röst. Anpassningar bör dock alltid ske över tid med hjälp av visuellt stöd på lektioner, handalfabetsstöd, ord skrivna på tavlan med mera. Ljud i slutet av ord uttalas ofta mindre artikulerat och blir då svårare att uppfatta av en person med hörselnedsättning.

Specialpedagogiska skolmyndigheten om bedömning och anpassningar i undervisningen
Publicerat fredag 12 januari 2024