Hur kan undervisningen i engelska planeras för elever med hörselnedsättning?

Hur kan undervisningen i engelska planeras för elever med hörselnedsättning?

Svar:

För att planera undervisningen är det viktigt att först kartlägga elevens förutsättningar att uppfatta olika språkljud. Elevens audiogram kan vara ett stöd för att tolka och förstå vilka språkljud som är hörbara för eleven. Utifrån denna information kan undervisningen anpassas för att möta elevens behov.

En grundläggande förutsättning är att undervisningen sker i en lärmiljö som minimerar bakgrundsbuller, vilket ökar möjligheterna att aktivt lyssna på dialog och förstå innehållet. Användning av hörteknik, som streaming och lärarmikrofon, är viktigt för att säkerställa god taluppfattbarhet. Ett kort mikrofonavstånd till ljudkällan är avgörande för att eleven ska uppfatta det som sägs.

Det är också viktigt att ta hänsyn till att hörselnedsättningen medför svårigheter att tolka och förstå språkljud, även med hörteknik.

Visuellt stöd, såsom bilder och filmer, förstärker det talade språket och är en viktig anpassning. Att kombinera text med ljud ger ytterligare stöd, till exempel genom att låta eleven läsa text samtidigt som den hörs.

Fonologisk skrift på exempelvis glosor kan vara ett användbart verktyg för att tydliggöra hur ord uttalas. AI-tjänster kan vara till hjälp för att skapa sådana anpassningar.

Ge förförståelse och extra tid då lyssnandesituationer ofta är energikrävande, särskilt vid inlärning av främmande språk.

Publicerat tisdag 3 december 2024