Hur kan vi anpassa nationella prov i läsförståelse för årskurs sex?

Proven testar läsförståelsen och om eleven får det uppläst kan man väl inte bedöma att eleven uppnått bedömningskriterierna eftersom provet inte längre mäter det som avses?

Svar:

På Skolverkets webbplats finns mycket information om de nationella proven.  

Skolverkets information om anpassningar och betyg  

Enligt anvisningarna från Skolverket ska proven pröva det som ska prövas, och om en elev använder sig av exempelvis uppläst text i provsituationen, anses inte eleven ha uppnått kravnivån för delprovet. Vid betygsättning behöver ni alltså komplettera med annan bedömning.


På Skolverkets webbplats beskrivs relationen mellan provbetyg och betyg. Där står bland annat att "provbetyget ger information om elevens samlade kunskapsnivå i förhållande till det som provet prövat. De kunskaper eleven visat genom det nationella provet är en del av det underlag som lärare beaktar när de sätter betyg". Betygsättningen bygger således inte enbart på det resultat eleven uppnått på de nationella proven, utan på bedömningar som sker vid olika tillfällen och på olika sätt. Har en elev en funktionsnedsättning som gör det svårt för eleven att uppnå olika betygskriterier ska skolan ge stöd som motverkar funktionsnedsättningens konsekvenser.    


Anpassa provgenomförandet grundskolan

Relationen mellan provresultat och betyg Skolverket


För elever med blindhet kan provmaterial beställas i punktskrift eller textview. Mejla till nationellaprov@skolverket.se

Publicerat måndag 25 november 2024