Enligt anvisningarna från Skolverket ska proven pröva det
som ska prövas, och om en elev använder sig av exempelvis uppläst text i
provsituationen, anses inte eleven ha uppnått kravnivån för delprovet. Vid
betygsättning behöver ni alltså komplettera med annan bedömning.
På Skolverkets webbplats beskrivs relationen
mellan provbetyg och betyg. Där står bland annat att
"provbetyget ger information om elevens samlade kunskapsnivå i förhållande
till det som provet prövat. De kunskaper eleven visat genom det nationella
provet är en del av det underlag som lärare beaktar när de sätter
betyg". Betygsättningen bygger således inte enbart på det
resultat eleven uppnått på de nationella proven, utan
på bedömningar som sker vid olika tillfällen och på olika sätt.
Har en elev en funktionsnedsättning som gör det svårt för eleven att uppnå
olika betygskriterier ska skolan ge stöd som motverkar funktionsnedsättningens
konsekvenser.
Anpassa provgenomförandet grundskolan
Relationen mellan provresultat och betyg Skolverket