Hur kan vi stödja barn med NPF vid måltiderna i förskolan?

Hur kan vi stödja barn med NPF vid måltiderna i förskolan?

Svar:

Måltidssituationerna i förskolan innehåller ofta många intryck, såsom ljud, ljus och doft. Detta påverkar många barn men kan bli särskilt ansträngande för barn med exempelvis adhd eller autism. Ofta är perceptionen annorlunda vilket kan medföra svårigheter i hur smak, doft och konsistens uppfattas. Dessa faktorer kan resultera i att vissa barn inte kan äta specifik mat på grund av dess lukt eller hur den känns i munnen.


Även om måltiderna kan behöva anpassas utifrån olika individer är det bra med ett gemensamt förhållningssätt för måltidsmiljön på förskolan. Till att börja med är det bra om det finns uttalade och tydliga rutiner kring måltiderna. Det kan handla om att alla barn har fasta platser, att det finns möjlighet att äta i mindre sammanhang och att det finns visuellt stöd som förtydligar vilken mat som serveras. Att ha en god ljudmiljö är också viktigt, liksom att erbjuda alternativ när det serveras blandad mat, såsom grytor och soppor. Det är också bra att se över mattiderna, så att alla barn har gott om tid och att vuxna finns med vid borden för att skapa lugn och trygghet. Främsta fokus är att ge alla barn möjlighet att äta, snarare än att se till att alla barn smakar av allt. Undvik därför tvång och regler.


I vissa fall behövs individinriktade insatser, i detta arbete behöver förskola och vårdnadshavare tillsammans följa upp dessa. Det kan exempelvis handla om anpassad kost.


I vårt Studiepaket NPF kan du lära dig mer om tydliggörande pedagogik. Det vänder sig till personal inom förskola, grundskola respektive fritidshem.
Studiepaket NPF  


Här kan du läsa mer om måltidspedagogik:

Måltidsmiljö för barn och elever med NPF (spsm.se)

Mat i förskolan och skolan - Skolverket

 


Publicerat tisdag 27 februari 2024