Hur kan vi arbeta för att stärka identiteten hos elever med hörselnedsättning?

Hur kan vi arbeta för att stärka identiteten hos elever med hörselnedsättning?

Svar:

Under ungdomsåren när vi söker vår identitet är det inte ovanligt att vi vill fungera som alla andra. Utifrån elevens delaktighet är det viktigt att vara lyhörd för elevens behov och önskemål samtidigt som verksamheten behöver känna till vad som behöver åtgärdas. Via ett enskilt samtal kan pedagog  eller andra viktiga vuxna i elevens närhet kartlägga hur eleven med hörselnedsättning upplever hela sin lärmiljö, både det som fungerar och inte. Förutom att samtalen genomförs är det hjälpsamt att följa upp och genomföra åtgärder som man kommit överens om. Ett identitetsstärkande arbete och hörselmedvetenhet är en process som kan ta tid.
Under stödmaterial hörselnedsättning kan ni hitta hur man systematiskt kan arbeta med att utveckla elevens hörselmedvetenhet och identitet.
Sociala strategier och hörselmedvetenhet

I SPSM:s stödmaterial hörselnedsättning finns några filmsekvenser som kan vara användbara där unga berättar om hur det är att ha en hörselnedsättning. Sök filmen  "Vad är hörtaktik?"

Hörselskadades riksförbund (HRF) har en ungdomssektion som heter Unga hörselskadade (UH). Där finns information om hur det är att som ung leva med en hörselnedsättning.

Barnplantorna är en intresseorganisation som också ger stöd och information utifrån att vara ung med hörselnedsättning

Publicerat tisdag 13 juni 2023