Börja med att kartlägga elevens bakgrund och
erfarenheter. Skaffa kunskap om elevens skolgång och kunskapsnivå. För att
utesluta språkliga orsaker behöver man kartlägga elevens språkliga förmåga både
på svenska och modersmål.
Personer som har flytt krig eller genomgått andra
svåra upplevelser kan bära på posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Det påverkar
koncentrationsförmågan. Det finns likheter men även skillnader mellan PTSD
och ADHD. Detta och rekommenderat förhållningssätt beskrivs i två korta filmer
i stödmaterialet Efter genomgången med Susanne.
Ta reda på vad eleven har genomgått. Tala med
vårdnadshavarna, vid behov med hjälp av tolk. Att med eleven ta upp vad hen
varit med om kan leda till att ett trauma återupplevs och är inte att
rekommendera.
Dessa steg kan förhoppningsvis hjälpa er att få syn på
orsaken till elevens svårigheter.
Vill du veta mer
Svenska som andraspråksundervisning för elever med PTSD –
Stockholms universitet
Möta barn med trauma | Förskoletidningen
(forskoletidningen.se)
Traumamedveten omsorg - TMO
(raddabarnen.se)