När eleven
knäckt läskoden behöver man automatisera ordavkodningen och få läsflyt. Båda
delarna behövs för att utveckla en god läsförmåga och de hänger intimt samman. Utan en automatiserad ordavkodning blir det
svårt att uppnå ett gott läsflyt. Träning för att uppnå automatiserad
ordavkodning och läsflyt går delvis in i varandra. Läsflyt skulle kunna beskrivas som en förfinad
ordavkodning: ordavkodningen flyter så lätt att man läser texten korrekt,
alltså med precision, man når upp till viss hastighet och man läser med god
intonation.
Tidigare
ansågs hastighet vara den viktigaste faktorn för att utveckla läsflyt, men
nyare forskning har kommit fram till att det är flera förmågor som samspelar.
Förutom att läsa med god hastighet behöver läsaren känna igen ord automatiskt
och använda betoning och frasering. Det behövs alltså mer än att kunna läsa
orden snabbt, även om det är av grundläggande betydelse. Vissa läsare utvecklar
läsflyt automatiskt genom mycket läsning, men det gäller långtifrån alla.
Därför är det
avgörande att lärare planerar in läsaktiviteter av olika slag som en
återkommande del av den ordinarie undervisningen, till exempel genom högläsning,
parläsning eller läsning i mindre grupper.
Det finns många metoder
och lästräningsprogram som ökar elevens läsförmåga. Viktigt är att man
prövar sig fram till den metod som passar eleven bäst. En vanlig och effektiv metod för att
träna läsflyt är upprepad läsning. Genom att läsa om ett stycke text flera
gånger tränar eleven läsflyt, men också ordavkodning och läsförståelse. Till
exempel kan eleven läsa samma text i skolan, hemma och sedan i skolan igen. Flera
repetitioner ger utrymme för att förbättra och automatisera läsflytet. I det
korta perspektivet har upprepad läsning störst effekt på den aktuella texten,
men på längre sikt ökar läsförmågan även av okända texter.
Läsflytet
utvecklas genom läsning vilket innebär att det är viktigt att läsa mycket ur
olika genrer och med olika svårighetsgrad. Det räcker inte att bara läsa i
skolan, utan eleverna behöver läsa även på fritiden. Att läsa sammanhängande
texter tidigt är också betydelsefullt
Andra länktips på lästräningsprogram:
MG Läs & Skriv
Wittingföreningens webbplats
LUKIMAT i Finland spel-ett träningsprogram
Källor och
vill du veta mer?
Alatalo, T
(2019) Läsflyt- en komponent som möjliggör
läsförståelseförmågan I läsundervisningen grunder, Alatalo. T (red). Gleerups
Frost, J (2009) Läsundervisning och läsutveckling. Studentlitteratur AB
Herkner,
Birgitta & Fridolfsson, Inger (2018) Automatiserad avkodning I Att lära barn läsa, Legilexistiftelsen