Hela den miljö och det sammanhang som eleven
befinner sig i skolan och på fritidshemmet påverkar elevens lärande, utveckling
och hälsa. För att få en heltäckande bild av elevens skolsituation behöver
faktorer på alla tre nivåerna utredas. Det
är betydelsefullt att utredningen har ett pedagogiskt fokus som handlar om att
anpassa lärmiljöerna och undervisningens innehåll utifrån den enskilde elevens
behov.
På skolnivå kan det handla om hur lärares möjlighet till kompetensutveckling
eller hur skolans resursfördelning påverkar elevens skolsituation. På gruppnivå
kan det röra sig om vilka undervisningsformer och arbetssätt som
fungerar bra eller vilka som bidrar till att svårigheter uppkommer för eleven. På
individnivå kan det exempelvis handla om hur elevens läs- och skrivutveckling
ser ut eller hur det sociala samspelet fungerar.
Rektor
skapar förutsättningar på skolnivå, som sedan påverkar undervisningen som sker
på gruppnivå och stödinsatserna som ges på individnivå. Behov som uppmärksammas
kring en enskild elev på individnivå kan också leda till förändringar på grupp-
och skolnivå. De tre nivåerna hänger ihop och påverkar varandra.