Det finns flera definitioner på dyskalkyli.
Enligt ICD-10 definieras dyskalkyli som ”en specifik försämring av
matematiska färdigheter som inte kan skyllas på psykisk utvecklingsstörning
eller bristfällig skolgång. Räknesvårigheterna innefattar bristande förmåga att
behärska basala räknefärdigheter såsom addition, subtraktion, multiplikation
och division snarare än de mer abstrakta matematiska färdigheter som krävs i
algebra, trigonometri, geometri och komplexa beräkningar.”
Enligt DSM-5 definieras dyskalkyli som att ”A. Förmågan att räkna, mätt
med standardiserade, individuellt genomförda tester, är klart under den
förväntade nivån för personer i samma ålder, med motsvarande intelligensnivå
och åldersrelevant utbildning.” ”B. Störningen enligt kriterium A
försvårar i betydande grad skolarbetet eller andra aktiviteter som kräver
räkneförmåga.”
Fokusrapport Dyskalkyli 2015,
Stockholms läns landsting.