Vad är viktigt att tänka på vid rastverksamhet utifrån elever med autism och adhd?

Vad är viktigt att tänka på vid rastverksamhet utifrån elever med autism och adhd?

Svar:

Många elever med autism och adhd får utmaningar i miljöer som innehåller en lägre grad av struktur. Det leder till oförutsägbarhet och på så vis kan det kräva mycket energi att både förstå och hantera det som sker på rasterna i skolan. Rasterna kanske därför inte innebär den återhämtning som alla elever behöver under skoldagen. Genom att planera, strukturera och tydliggöra rastverksamheten blir den mer tillgänglig för alla elever. Strukturstöd är ett sätt att tydliggöra rasterna, exempelvis genom scheman över aktiviteter, tillsammans med bilder och färgkoder. Även föremål, klockslag och regler kan behöva förtydligas med bilder och symboler.


För att övergången mellan lektion och rast inte ska orsaka stress är det viktigt att förbereda eleverna på vad som finns att göra under rasten. Det kan även vara en god idé att se över rasttiderna på skolan för att undvika trängsel i hallar och korridorer.


Skolans personal har ett gemensamt ansvar för rastverksamheten, där vuxna behöver finnas med för att introducera aktiviteter, göra mindre grupperingar och ge eleverna stöd i det sociala samspelet. Även eleverna kan få ansvar kopplat till rasterna. Det kan handla om att ansvara för olika former av material eller aktiviteter tillsammans med vuxna.


För att skapa meningsfulla raster är det viktigt att göra eleverna delaktiga i utformningen av dem. Om det inte alltid innebär återhämtning för alla elever att vara ute på skolgården, kanske det kan behövas individanpassade alternativ. Finns det möjlighet att istället vara i biblioteket, gå en promenad med en vuxen eller att spela ett spel inne med några jämnåriga?


För att kunna göra rätt anpassningar behöver rastverksamheten följas upp löpande. Även om rasterna är allas ansvar kan en idé vara att ha en särskild grupp som ansvarar för uppföljning och utveckling. Det kan handla om att se över material, aktiviteter och hur skolgården används av eleverna.


I vårt Studiepaket NPF kan du lära dig mer om hur du kan stödja elever med autism och adhd. Studiepaketet vänder sig till personal inom förskola, grundskola respektive fritidshem.
Studiepaket NPF 


Mer tips på läsning:

Jahn, C., Reuterswärd, M., Edfelt, D. & Sjölund, A. (2020). Autism och ADHD i fritidshemmet: tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur Akademisk.

Ardoris, L. (2017). Från kaos till klarhet – tydliggörande pedagogik i vardagen. Komlitt.

 


Publicerat tisdag 27 februari 2024