Många elever med autism och adhd får utmaningar i miljöer
som innehåller en lägre grad av struktur. Det leder till oförutsägbarhet och på
så vis kan det kräva mycket energi att både förstå och hantera det som sker på
rasterna i skolan. Rasterna kanske därför inte innebär den återhämtning som
alla elever behöver under skoldagen. Genom att planera, strukturera och
tydliggöra rastverksamheten blir den mer tillgänglig för alla elever.
Strukturstöd är ett sätt att tydliggöra rasterna, exempelvis genom scheman över
aktiviteter, tillsammans med bilder och färgkoder. Även föremål, klockslag och
regler kan behöva förtydligas med bilder och symboler.
För att övergången mellan lektion och rast inte ska orsaka
stress är det viktigt att förbereda eleverna på vad som finns att göra under
rasten. Det kan även vara en god idé att se över rasttiderna på skolan för att
undvika trängsel i hallar och korridorer.
Skolans personal har ett gemensamt ansvar för
rastverksamheten, där vuxna behöver finnas med för att introducera aktiviteter,
göra mindre grupperingar och ge eleverna stöd i det sociala samspelet. Även
eleverna kan få ansvar kopplat till rasterna. Det kan handla om att ansvara för
olika former av material eller aktiviteter tillsammans med vuxna.
För att skapa meningsfulla raster är det viktigt att göra
eleverna delaktiga i utformningen av dem. Om det inte alltid innebär
återhämtning för alla elever att vara ute på skolgården, kanske det kan behövas
individanpassade alternativ. Finns det möjlighet att istället vara i
biblioteket, gå en promenad med en vuxen eller att spela ett spel inne med
några jämnåriga?
För att kunna göra rätt anpassningar behöver
rastverksamheten följas upp löpande. Även om rasterna är allas ansvar kan en
idé vara att ha en särskild grupp som ansvarar för uppföljning och utveckling. Det
kan handla om att se över material, aktiviteter och hur skolgården används av
eleverna.
I vårt Studiepaket NPF kan du
lära dig mer om hur du kan stödja elever med autism och adhd. Studiepaketet
vänder sig till personal inom förskola, grundskola respektive fritidshem.
Studiepaket NPF
Mer tips på läsning:
Jahn, C., Reuterswärd, M., Edfelt, D. & Sjölund, A.
(2020). Autism och ADHD i fritidshemmet: tydliggörande pedagogik. Natur &
Kultur Akademisk.