Ska åtgärdsprogram upprättas i förskolan?

Ska åtgärdsprogram upprättas i förskolan?

Svar:

Nej, det finns inget krav på att upprätta åtgärdsprogram i förskolan. Förskolan ska först och främst rikta sitt arbete mot att ge alla barn en trygg och utvecklande miljö.

Att uppmärksamma barn som behöver mer stöd
Förskolan ska också särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar. 

Kartläggningsmaterial
Det finns ett kartläggningsmaterial som heter Förskolekompassen av Anna Sjölund och Lena W Henriksson, som man kan ha nytta av i denna kartläggning.
Umeå kommun har utvecklat ett material för förskola, skola inom projektet Levla lärmiljö, där man kan få många tips om hur man kan anpassa lärmiljön för alla.
Kartläggningsmaterialet TRAS är ett material på individnivå med vars hjälp man kartlägger språklig utveckling.



Litteratur
Gerland, G., & Aspeflo U. (2015). Barn som väcker funderingar. Pavus förlag.
Hejlskov, B. & Wiman, T. (2015). Barn som bråkar: Att hantera känslostarka barn i vardagen. Studentlitteratur.
Edfelt, D med flera. (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Natur & kultur




Publicerat torsdag 7 december 2023