Ja, det går och skolan är skyldig att göra en utredning även om eleven inte är i skolan. Ni kan kartlägga elevens
skolsituation genom att titta på tidigare dokumentation som finns om elevens
lärande för att beskriva hur det går för eleven i olika ämnen, ämnesområden eller
kurser i förhållande till aktuella bedömningskriterier. Exempel på underlag kan
vara individuell utvecklingsplan, resultat på nationella prov, tidigare extra
anpassningar och annan dokumentation om elevens kunskapsutveckling. Lärare i olika ämnen kan bidra med sina
erfarenheter och kunskap om elevens lärande och utveckling. Även lärare som
tidigare har undervisat eleven kan ibland bidra med information.
I utredningen är det betydelsefullt att
samråda med elevhälsan för att få olika perspektiv och kunskaper kring vad som
kan främja och hindra elevens lärande och utveckling. Elevhälsan kan
också bidra med kunskap om hur elevers närvaro i skolan kan främjas.
Ni bör också försöka ta reda hur eleven
själv upplever sin skolsituation. Det handlar både om vad eleven tycker
fungerar i skolan och när svårigheter uppkommer. En person på skolan som känner eleven kan kommunicera med eleven exempelvis genom sms, telefon eller inspelade
meddelanden. Elevens vårdnadshavare kan
också bidra med betydelsefull information om elevens skolsituation.
Om en elev har hög frånvaro måste rektorn
utreda varför eleven är frånvarande. Om det behövs flera utredningar så kan
dessa samordnas i en samordnad utredning.