Kan jag använda undantagsbestämmelsen i ämnet engelska för en elev med uttalssvårigheter?

Kan jag använda undantagsbestämmelsen i ämnet engelska för en elev med uttalssvårigheter?

Svar:

För att ni ska kunna använda undantagsbestämmelsen vid betygsättning ska elevens funktionsnedsättning vara bestående. Funktionsnedsättningen ska också vara ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå betygskriterierna och de delar som undantas ska vara enstaka delar av betygskriterierna. 

Beslutet fattas på skolan


Det är den undervisande läraren som tar beslutet om undantagsbestämmelsen ska användas, men det är en fördel att diskutera frågan tillsammans med andra kollegor, elevhälsan och skolans rektor. Nedanstående punkter och frågor kan kanske vara ett stöd i diskussionen:
  • Elevens funktionsnedsättning eller andra personliga förhållanden är bestående
Undantagsbestämmelsens syfte är inte att en elev med bristfälliga kunskaper av olika skäl ska bli godkänd i ämnet. Det måste vara tydligt att det handlar om en funktionsnedsättning som hindrar eleven att nå målen, och att detta rimligen inte går att motverka med särskilt stöd. 
Hur förstår och tänker ni kring er elevs svårigheter att uttala engelska? Är detta en varaktig problematik som är bestående trots det särskilda stöd ni gett eleven eller kan svårigheterna rimligtvis försvinna om eleven får rätt stöd?
  • Anpassa bedömningssituationen
Om en elev har extra anpassningar och särskilt stöd som kompenserar för en funktionsnedsättning, och som hjälper eleven att utveckla sina förmågor, ska eleven också vid bedömningssituationen få använda sina anpassningar. Då behöver undantagsbestämmelsen inte bli aktuell. Det gäller dock inte Nationella prov där det finns särskilda anvisningar.
  • Vad är enstaka delar av betygskriterierna?
Det finns inte angivet hur stor del av betygskriterierna som kan sägas vara enstaka delar. När ni ska diskutera detta får ni titta på syftet och det centrala innehållet för ämnet och utifrån detta bedöma om det man vill undanta kan anses vara enstaka delar i betygskriterierna. Hur tänker ni kring en elevs uttalssvårigheter i relation till det som i övrigt lyfts fram av färdigheter och kunskaper i ämnet?






Publicerat onsdag 10 januari 2024