Hur möter vi barn med fysiskt utagerande i förskolan?

Hur möter vi barn med fysiskt utagerande i förskolan?

Svar:

Barn kan få utagerande beteende eller utbrott av flera olika skäl. Utbrott kan också vara en form av kommunikation. Ibland beror utbrottet på att barnet möter en situation som känns oförutsägbar eller svår, eller att barnet känner sig trängd. Utagerande beteenden kan vara både verbala och fysiska, inte sällan i kombination. De kan också leda till att barnet skadar sig själv.

Det finns inga enkla eller kortsiktiga lösningar eller någon fulländad metod som går att använda i varje situation. Det handlar alltid om varje barns unika förutsättningar i lärmiljön och det bemötande barnet får av omgivningen.

När du bemöter ett barn mitt i ett utbrott behöver du ta hänsyn till individen och anpassa ditt agerande. Nedanstående fem punkter kan vara bra att utgå ifrån:

- Undvik att utreda orsak och att prata om konsekvenser
- Bedöm situationen, vänta ut om möjligt, avlägsna andra barn, tillkalla hjälp vid behov
- Behåll lugnet
- Avled och behåll ett avslappnat kroppsspråk
- När barnet återfått kontrollen kan ni prata om vad som hände med hjälp av visuellt stöd

Stödmaterial och studiepaket
På vår webbplats har vi ett stödmaterial för förskolan som kan användas som stöd för det kollegiala samtalet kring hur ni kan utveckla verksamheten utifrån barnens skilda behov. Det innehåller filmer och texter som bland annat handlar om hur man kan arbeta med trygga relationer, med leken och med att stödja kommunikationen.

Ett annat material som är upplagt på liknande sätt är Studiepaket NPF som också finns på vår webbplats. Det innehåller också filmer, texter och diskussionsfrågor kring hur man kan förstå och skapa en god lärmiljö för barn och elever med svårigheter inom NPF. 

Litteratur:
Dillner, M. & Löfgren, A. (2013). Rätt att leka! Hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan. Studentlitteratur.
Edfelt, D. (2015). Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden. Gothia fortbildning AB.
Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C., Reuterswärd, M. (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Natur och kultur.
Hejlskov, Elvén, B. & Edfelt, D. (2017). Beteendeproblem i förskolan: om lågaffektivt bemötande. Natur & Kultur Akademisk.

Publicerat tisdag 21 november 2023