Hur kan vi underlätta för elever att orientera sig i skolan?

Hur kan vi underlätta för elever att orientera sig i skolan?

Svar:


Alla barn och elever måste kunna förflytta sig och hitta överallt i skolans område, både inne och ute. Det kan finnas flera förklaringar till varför det blir svårt att orientera sig i skolan. Att kartlägga lärmiljöerna är ofta en bra början för att få reda på hur eleverna upplever miljön. Det är viktigt att låta eleverna vara delaktiga vid kartläggningen och utformning av den fysiska lärmiljön. Den visuella lärmiljön är viktig för att elever lätt ska få överblick och kunna orientera sig. Den visuella upplevelsen har en stor påverkan på oss. Det är viktigt att kontrastmarkera framträdande detaljer som dörrar och trappor. Färgsättning och kontraster förstärker rumsformer och gör det lättare att orientera sig i miljön. Ledstråk, orienteringspunkter och varnande markeringar är också viktiga för rumsuppfattningen. Ledstråk handlar om att se till att miljön leder människor till, från och mellan olika mål, exempelvis från klassrummet till fritidshemmet exempelvis genom tydliga markeringar i golvet. Orienteringspunkter kan jämföras med skyltar för seende personer. De drar till sig uppmärksamheten och går att identifiera. Det kan vara fasta saker eller ett ljud.  Det är viktigt att se helheten i en miljö för att den ska bli tillgänglig, användbar och lättorienterad.








Publicerat torsdag 23 mars 2023