Faktorer som påverkar
När det gäller er elev med synnedsättning är kunskap om hur eleven
ser, på vilket avstånd, hur färger och kontraster hjälper i olika miljöer
bland annat viktig för att ni ska kunna göra anpassningar i den fysiska
miljön men också för att anpassa aktiviteter, lekar och
lekredskap.
Ljudets betydelse
När det gäller elever med svår synnedsättning eller blindhet finns det
ofta behov av att verbalt tolka aktiviteten och det sociala samspelet för
att eleven ska förstå sammanhanget och därmed få en möjlighet att delta i
samma aktiviteter som andra. Mer information om syntolkning, verbalisering och
ljudmiljö finns i rapporten "Med ljudet som omvärld".
Klassrumssituationen
Arbetsformer och placering i klassrummet är starka påverkansfaktorer
för elevens sociala situation. När eleven har möjlighet att vara aktiv och
interagera med andra i exempelvis pararbeten och arbeten i mindre grupper ökar
det chansen till trygga relationer.
Relationer och delaktighet
Man behöver också arbeta med hela elevgruppen för att tillsammans med eleverna
skapa en anda av gemenskap.
På vår webbplats
hittar du skriften "Delaktighet - ett arbetssätt i skolan". Den
fungerar som ett stöd för skolor att arbeta mer systematiskt med elevers
delaktighet i skolan. Många av exemplen i boken handlar om elever med
synnedsättning och hur de upplever sin situation, men arbetssättet gäller alla
oavsett funktionsförmågor. Mer att läsa om delaktighet i teori och praktik finns i rapporten,
"Där man söker får man svar”. I den systematiska översikten Att främja
delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning kan man läsa om
den senaste forskningen inom området.
Delaktighet- ett arbetssätt i skolan
Att
främja delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning