Hur kan vi stötta en elev med dyspraxi?

Hur kan vi stötta en elev med dyspraxi?

Svar:

I första hand rekommenderar vi att kontakta logopeden som känner till elevens styrkor och utmaningar och kan ge förslag på övningar utifrån det. 

Talglädjen och innehållet är det viktigaste
Vi vill betona att det viktigaste är innehållet i vad eleven säger och behöver stöd i det för att behålla sin talglädje. Det är krävande att öva, och det viktigaste är att skapa positiva samtalsstunder tillsammans.

Generella råd om talträning 
Dyspraxi kräver regelbunden, intensiv träning av enskilda språkljud och kombinationer av språkljud. Träningen kräver tid och tålamod och syftar till att förbättra planering, sekvensering och koordination av talmuskelrörelser. Logopeden kan ge information om munmotoriska hjälpmedel. För att stärka bokstavskännedomen är det bra att pröva användning av handalfabetet. Att använda talsyntes när eleven skriver på datorn kan vara till stort stöd.

Hjälp eleven att hitta alternativa strategier
Om en elev har svårt att göra sig förstådd kan man parallellt med att man tränar uttalet också träna munmotoriken. Att tillsammans med eleven hitta alternativa strategier för att göra sig förstådd är viktigt. Det kan handla om att förklara med andra ord, visa eller rita.

Ordförrådet viktigt för skolarbetet – lyssna på böcker och texter
Lika viktigt som att främja talglädjen är att hjälpa eleven att utveckla sitt ordförråd. Det är betydelsefullt i alla sammanhang och hjälper eleven att tillägna sig undervisningen nu och under kommande skolår. Högläsning och att lyssna på texter och böcker ger eleven ett utvecklat ordförråd. Välj böcker utifrån elevens intresse och som är lustfyllda. Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) har tjänsten Legimus som ger tillgång till talböcker på biblioteket. Kontakta ert bibliotek för att få mer information om hur ni kan få tillgång till tjänsten. 


Publicerat torsdag 9 november 2023