Hur kan jag få elever med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi att använda assisterande teknik?
Hur kan jag få elever med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi att använda assisterande teknik?
Svar:
Det finns
inget enkelt svar på din frågeställning. För att få till en effektiv användning
behövs både utbildning och tillvänjning kring de digitala verktygen. Är
hanteringen för invecklad i förhållande till vad eleverna får ut väljer de
snart bort verktygen. Själva verktygen förefaller ju inte vålla några bekymmer,
men för att de skall vara intressanta måste eleverna uppleva att de
verkligen har någon nytta av att använda dem.
Frågor att reflektera över:
- Vad tycker eleven själv?
- Hur ser den digitala miljön ut på
skolan för övriga elever?
- Hur är kunskapen och inställningen till digitala verktyg bland
lärarna?
- Kan verktygen användas till annat än
skolarbete?
- Har eleven tillgång till verktygen
hemma?
- Är verktygen tillgängliga där/när
eleven behöver dem?
Vi förespråkar att man i skolan skall börja använda kompensatoriskt stöd
tidigt för att hanteringen skall vara självklar när eleverna befinner sig i en
ålder där det är känsligt att göra något som är annorlunda. Rådgivare vid
Specialpedagogiska skolmyndigheten i regionen kan också konsulteras för att
tillsammans med skolan hitta en strategi för att implementera användning av de
alternativa verktygen.
Om det finns ett Skoldatatek eller liknande verksamhet i din kommun bör du även söka stöd där.
För att inspirera och visa på nyttan, som många användare faktiskt
beskriver, kan man också vända sig till Dyslexiförbundet för att lokalt hitta
en inspiratör.
Publicerat onsdag 7 februari 2024