Det är viktigt att eleverna får rikliga tillfällen att träna på
att skriva texter i undervisningen. Det handlar inte bara om långa
texter. Även korta texter, som exempelvis en väggplansch med några meningar
kopplade till en bild, ger eleverna viktig träning i att använda och utveckla både skolspråk och ämnesspråk. Skrivandet ger eleverna dels möjlighet att lära
sig mer om ämnet som de skriver om, dels möjlighet att redovisa vad de har lärt
sig.
För att underlätta för elevernas skrivande är det bra att erbjuda
olika typer av skrivmallar. Skrivmallar är underlag till skrivuppgifter med
färdigformulerade styckeinledningar och andra förslag på lämpliga
formuleringar som ger eleverna stöd i skrivprocessen. Skrivmallarna kan
användas genom hela skolgången och utvecklas med elevens progression. Förslag
på lämpliga formuleringar förekommer i flera av ämnesproven i SO. Visa gärna
dessa för eleverna så att de är bekanta med hur stödet kan användas. Ett annat
syfte med skrivmallar är att eleverna ska få syn på hur olika texttyper är
uppbyggda för att föra fram ett visst budskap.
Flera
exempel finns här:
Arbeta med språkstörning i SO-undervisningen - SPSM Webbutiken
Ett annat
språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är genrepedagogik.
Genrepedagogik
syftar till att stegvis, med hjälp av en explicit undervisning, stötta eleverna
att utveckla inte bara sitt vardagsspråk utan även ett effektivt skolspråk. Det
handlar bland annat om att eleverna ska bli medvetna om texters språkliga mönster och strukturer samt att texter har olika syften.
Lär dig mer om genrepedagogik -Nationellt centrum för svenska som andraspråk (su.se)
Skolforskningsinstitutet (2022:03) har nyligen gjort en översikt där de undersökt skrivande som används
i syfte att främja elevers ämneskunskaper. I översikten framkommer fyra
skrivmetoder som är mest effektiva för elevers ämneskunskaper. De är: argumenterande
text, sakprosa, lärjournal och grafiska representationer.
I
boken Skrivundervisningens grunder Karin Forsling och
Catharina Tjernberg (red.) (2020) delar forskare och lärarutbildare med sig av
sina mångåriga erfarenheter inom fältet. Boken ger en bred översikt över
aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på förmågor, kunskaper och
kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för
skrivlärarande i dagens komplexa samhälle.
K.
Forsling & C. Tjernberg (Red.), (2020) Skrivundervisningens grunder