Elever med CVI, cerebral
synnedsättning, kan ha mycket skiftande situation och behov av stöd. Därför är
det svårt att ge generella råd kring särskilt stöd och åtgärdsprogram. Ett
åtgärdsprogram ska alltid utgå från en utredning av den unika elevens situation
och behov. Skolan har ansvar för att kartlägga elevens situation och behov för
att kunna bedöma hur stödet ska se ut. Man behöver också kontinuerligt följa
upp hur skolsituationen fungerar över tid. Viktigt att då även lyssna in och
tillvarata elevens tankar och åsikter.
Tillsammans med Skolverket har vi tagit fram ett material som ger skolan
vägledning i att utreda en elevs behov av särskilt stöd. Arbetsgången förklaras
utförligt i stödmaterialet. Du hittar materialet på Skolverkets webbplats. På
Skolverket finns också information
om skollagens regler kring extra anpassningar, särskilt stöd och
åtgärdsprogram.
Situationer som man kan
behöva vara extra uppmärksam på i skolan handlar om att hantera skriftlig kommunikation
och långa texter. Man behöver också vara uppmärksam på hur eleven kan tolka
bilder som används i lärmaterialet.
SPSM anordnar
nätbaserade kurser om CVI. Skolan kan också få stöd från SPSM genom att söka
specialpedagogiskt stöd.