Hur kan man arbeta med social delaktighet för elever inom autismspektrumtillstånd?

Hur kan man arbeta med social delaktighet för elever inom autismspektrumtillstånd?

Svar:

På våra webbsidor finns material som kan hjälpa er i arbetet med att utveckla den sociala lärmiljön och öka delaktigheten för eleverna.

Stödjande strukturer - en fallstudie om hur skolan möter elever inom autism, är en forskningsrapport av Ulla Alexandersson vid Göteborgs universitet. Rapporten tar bland annat upp frågor om hur skolorna arbetat med kommunikation och delaktighet och vilka faktorer som stödjer ett gemenskapsorienterat synsätt i verksamheten. Rapporten går att ladda ner kostnadsfritt i vår webbshop.

Delaktighet- ett arbetssätt i skolan, är en skrift som presenterar en modell som kan hjälpa skolor att få syn på faktorer i verksamheten som underlättar eller försvårar socialt samspel och delaktighet. Skriften går att ladda ner kostnadsfritt i vår webbutik.

Specialpedagogiska skolmyndighetens Studiepaket NPF är ett webbaserat och kostnadsfritt material för kompetensutveckling inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Materialet har fokus på autism och adhd och erbjuder ett praktiknära stöd till förskola, grundskola och fritidshem.

På riksförbundet Attentions webbplats finns också filmer och skrifter som kan ge inspiration och stöd för arbetet. 






Publicerat onsdag 17 maj 2023