Barn som har en blindhet sedan
födseln kan ha ett annorlunda beteende. Det kan exempelvis vara stereotypa
rörelsemönster, tendenser att fastna i olika aktiviteter och försenad
lekutveckling. Det kan ingå den normala utvecklingen hos ett barn med blindhet
och handlar då inte alls om autism. Det annorlunda beteendet kallas ibland
blindismer. Dessa brukar avta när barnet mognar och utgör inte något
direkt hinder i barnets utveckling.
Några har en autismspektrumstörning
Flera studier inom området visar att
ungefär en tredjedel av alla barn som föds med blindhet har autism. När man har
studerat prematurfödda barn med blindhet har man sett att upp till två
tredjedelar av dessa barn har autism.
Utredning vid Resurscenter syn
Utan erfarenhet av den normala
utvecklingen hos barn med blindhet är det svårt att göra en tillförlitlig
bedömning av om barnet har autism. På Resurscenter syn inom Specialpedagogiska
skolmyndigheten finns erfarenhet och kunskap om barn med synnedsättning och
blindhet, med eller utan ytterligare funktionsnedsättning. Om förskolan eller skolan
har behov av stöd rekommenderar vi att ni ansöker om stöd hos SPSM med en förfrågan om en specialpedagogisk utredning.
Litteratur:
Ek, U. (2000). Children with visual disorders. ISBN 91-7265-051-6,
Stockholms universitet.
Ek, U. (2005). Pring, L (ed.). (2004). Autism and Blindness:
Research and Reflections. ISBN-10: 1861564449, ISBN-13: 978-1861564443, John Wiley & Sons.