Lär dig mer om vad som kan vara särskilt utmanande i matematikundervisningen för elever med språkstörning och ta del av pedagogiska strategier som kan stötta lärande och utveckling.
Matematik är ett ämne som utmanar många elever, men det kan vara särskilt svårt för elever med språkstörning eller andra språkliga svårigheter. En nedsatt språklig förmåga kan medföra utmaningar för eleven att:
Elever med språkstörning har inte har en nedsatt förmåga inom alla områden i matematiken, men de behöver ofta mer tid jämfört med jämnåriga. De behöver ofta också mer träning för att förstå matematiska begrepp och procedurer, samt mer repetition av de matematiska symbolerna i ett sammanhang för att förstå symbolernas innebörd.
Det finns inte en enskild lösning som fungerar för alla elever, men det finns arbetssätt som har visat sig vara mer framgångsrika för elever i språkliga svårigheter.
I materialet "Arbeta med språkstörning i matematikundervisning" får du mer information om matematikundervisning för elever med språkstörning eller andra språkliga svårigheter. Materialet riktar sig till ämneslärare i matematik i årskurs 4 till 9, men kan även vara till stöd för lärare i gymnasieskola, vuxenutbildning och för läxläsningsstödjare.
Arbeta med språkstörning i matematikundervisningen (Webbutiken)
Publicerat 2024-11-11