
Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Att läsa och skriva är en aktiv, skapande helhetsprocess. När en elev har svårigheter med delar i denna process kan skolan behöva göra en pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Stöd för utredning
Materialet nedan, Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, är framtaget på förfrågan av specialpedagoger runt om i landet. Det ska ses som ett stöd i arbetet att utreda elevers läs- och skrivsvårigheter/dyslexi på ett likvärdigt sätt. Tanken är också att materialet är ett stöd för att kvalitetssäkra de pedagogiska utredningarna.
Materialets delar
Materialet består av två delar: Ett dokument med ifyllningsbara fält och en översikt av de pedagogiska utredningsmaterial som finns att använda vid utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Utredningen är giltig för stöd i skolformerna grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och högskola eller universitet.
- Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi (Word-dokument, 227 bytes)
- Översikt av pedagogiska utredningsmaterial (Excel-dokument, 29 bytes)
- Litteraturförteckning för utredningsarbetet.
Före utredningen
Om läraren efter en tid av god läs- och skrivundervisning märker att en elev har svårare än andra att tillgodogöra sig undervisningen, ska eleven i första hand få en strukturerad och intensiv undervisning. För att hitta lämpliga metoder och arbetssätt för att kunna göra det bör screeningresultat och resultat av annan individuell kartläggning som gjorts på skolan analyseras och tolkas.
Utredning ger underlag för djupare analys
När undervisningsinsatserna inte ger resultat, kan skolan behöva göra en utredning. Syftet med det är att göra en fördjupad analys av vad svårigheterna för eleven består i. Analysen görs på organisationsnivå, gruppnivå och individnivå. Utredningen ska föreslå åtgärder på dessa tre nivåer och de kan ingå i ett åtgärdsprogram. Testerna i utredningen ska ingå som stödelement i en gemensam problemlösningsprocess. Andra delar är samtal och observationer.
Materialet är resultatet av ett samarbete
Materialet Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi är resultatet av ett samarbete mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten, Stockholms universitet och Linnéuniversitetet samt ett nätverk bestående av cirka 60 specialpedagoger och speciallärare med fördjupning i dyslexi.
Specialpedagogiska skolmyndigheten rekommenderar att den person som använder materialet i en utredning har högskoleutbildning med inriktning läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Ett stödmaterial för utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
När en elev har svårt att läsa och skriva
kan man behöva göra en pedagogisk utredning
av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Nu finns ett stödmaterial för det.
Detta är något som många specialpedagoger frågat efter.
Materialet består av en Word-fil
med fält som man ska fylla i.
Materialet består också av
en översikt i form av en Excel-fil.
Där finns de pedagogiska utredningsmaterial
som finns att använda
vid utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Båda filerna kan du ladda ned
och spara på din dator.
Om läraren märker
att en elev har svårare än andra
att hänga med i skolan,
ska läraren först ge
en bättre undervisning för eleven.
Men om det inte hjälper
kan skolan behöva göra en utredning.
Utredningen tar reda på mer om
vad som är svårt för eleven.
Man undersöker hur skolan fungerar,
vad som sker i klassen
och vad som är svårt för eleven.
Utredningen ska sedan komma med svar på
vad man kan göra i alla dessa delar.
Stödmaterialet är gjort genom ett samarbete
mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten,
Stockholms universitet
och Linnéuniversitetet
samt 60 specialpedagoger.
Specialpedagogiska skolmyndigheten tycker att
det är bra om den person som använder stödmaterialet
är högskoleutbildad
med inriktning läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.