Här presenterar vi nyheter och aktualiteter inom det specialpedagogiska området. Vi bevakar främst svensk forskning, som är publicerad i expertgranskade vetenskapliga tidskrifter, så kallad peer review.
Studien undersöker hur personal i fritidshem arbetar med extra anpassningar och särskilt stöd. Den bygger på en webbenkät med 412 ...
12 september 2025 · Nyheter
Många elever med hörselnedsättning utvecklar sitt språk långsammare än elever som hör. Därför är det viktigt att jobba särskilt me...
20 augusti 2025 · Nyheter
I studien undersöktes språkliga förmågor, tänkande, minne och läsintresse och hos barn med cochleaimplantat i åldrarna 7–9 år. Där...
26 juni 2025 · Nyheter
Den här studien ingår i PLUSS-projektet, ett initiativ i Region Jönköpings län för att upptäcka och stötta barn med tidiga tecken ...
04 juni 2025 · Nyheter
Flickor med autism riskerar ensamhet, stress, frånvaro och att inte nå målen i skolan. I den här studien intervjuades elva flickor...
02 juni 2025 · Nyheter
Den här studien handlar om lärare i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Studien undersöker lärarnas pedagogiska priori...
23 maj 2025 · Nyheter
Flerspråkiga elever som behöver särskilt stöd riskerar att hamna mellan stolarna. Den här studien visar att modersmålslärare och s...
13 maj 2025 · Nyheter
Långvarig problematisk skolfrånvaro får allvarliga konsekvenser för elever, både på kort och lång sikt. Den här studien bygger på ...
27 mars 2025 · Nyheter
Publicerat 2023-11-24