En positiv och stödjande skolmiljö är betydelsefull för att elever ska må bra och ha förutsättningar att nå målen i skolan. Denna översikt sammanställer forskning om insatser som kan främja elevers närvaro och förebygga frånvaro i skolan.
Skolfrånvaro är ett alltmer uppmärksammat problem i Sverige, och det finns en tydlig koppling mellan regelbunden närvaro, psykisk och fysisk hälsa samt deltagande i samhället. Elever som inte är närvarande i skolan riskerar att missa viktiga kunskaper och sociala interaktioner. Denna översikt syftar till att identifiera insatser som kan bidra till att öka närvaron och minska frånvaron bland elever, och den riktar sig främst till rektorer, lärare och elevhälsopersonal.
Forskning om att främja skolnärvaro
SPSM har tillsammans med psykologen och forskaren Malin Gren Landell och forskaren Martin Karlberg tagit fram översikten ”Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever”. I filmen beskriver Malin Gren Landell ett par av insatserna närmare och ger exempel från svensk skola. Filmen är 14 minuter lång och har valbar undertext.
I vår webbutik kan du ta del av hela översikten.
Översikten bygger på en systematisk sammanställning av 34 vetenskapliga studier, mestadels genomförda i USA. Översikten omfattar elever från förskoleklass till gymnasiet. Studierna har bedömts utifrån relevans och vetenskaplig kvalitet.
Den systematiska översikten visar att olika typer av insatser kan göra skillnad, exempelvis:
Ta del av vårt stöd om att främja skolnärvaro:
Förskolor och skolor kan skicka in en förfrågan om rådgivning, för att utveckla arbetssätt och lärmiljöer för barn och elever med funktionsnedsättning. Du är även välkommen att kontakta vår tjänst Fråga en rådgivare, för att få svar på just dina frågor.
Läs mer om Specialpedagogiska skolmyndighetens roll som forskningsspridare.
Publicerat 2025-02-03