Kompetensutveckling

Mötesplats anpassade skolformer

Mötesplats anpassade skolformer 2025

Mötesplatsen sändes i juni 2025. Ta del av föreläsningarna i efterhand.

Kan jag få utveckla min utvecklingsstörning? 

Det som sägs i titeln är en av alla de tankar som surrar i Mikes huvud, får han utvecklas eller finns det hinder i samhället? Du får lyssna på ett samtal mellan Mike och hans lärare Malin From som arbetar på Komvux som anpassad utbildning.  Ta del av Mikes erfarenheter och upplevelser av det svenska samhället och skolsystemet. Behöver man verkligen fler diagnoser när man ändå går i anpassade skolformer? Finns det en hierarki mellan de olika diagnoserna? Inspelningen är cirka 27 minuter och har valbar undertext

Grundkurs anpassade skolformer

Detta är ett pass för dig som är ny inom anpassade skolformer, undervisar integrerade elever eller du som vill ha grundläggande kunskaper om anpassade skolformer. Du kommer att få kunskap om styrdokument, intellektuell funktionsnedsättning och tips från myndigheterna. Therese Lindahl, SPSM och Jonas Monsén, Skolverket. Inspelningen är cirka 22 minuter och har valbar undertext.

Reviderade kursplaner  i Komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå

Under webbinariet får du ta del av de övergripande ändringarna som Skolverket gjort i de reviderade kursplanerna för komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå som ska börja användas den 1 juli 2025. Annelie Svantesson och Linda Svedberg, Skolverket. Inspelningen är cirka 14 minuter och har valbar undertext.

Demokratistegen 

Demokratistegen är en modell i sju steg för hur skolan och folkbildningen kan arbeta systematiskt med frågor om demokrati och mänskliga rättigheter utifrån verksamhetens behov. Nu är modellen uppdaterad för att fungera för anpassade skolformer.  Medverkande: Hugo Wester och Jonas Monsén, Skolverket. Inspelningen är 25 minuter och har valbar undertext. 

Bedömning och matematikundervisning i anpassad grundskola 

Föreläsningen handlar om matematikdidaktik och kunskapsbedömning i anpassad grundskola. Insikter från forskning om matematikdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på didaktiskt omsorgsperspektiv, kommunikationens roll samt hur undervisning kan anpassas för att främja både delaktighet och kunskapsutveckling, men även om obligatoriska bedömningsstöd. Medverkande: Anette Bagger, professor i pedagogiskt arbete vid Dalarnas universitet. Inspelningen är cirka 20 minuter och har valbar undertext. 

Fokus undervisningsutveckling i anpassad grundskola – en resa 

Ni kommer att få höra om en anpassad grundskolans resa från fokus på omsorg till fokus på lärande. Vilka av rektors ledarhandlingar har lett oss hit? Vilka förutsättningar behöver finnas innan ett utvecklingsarbete kan starta? Vilka framgångsfaktorer har identifierats under resan?

Medverkande: Katarina Myhrén Rektor anpassad grundskola, Marks kommun.

Inspelningen är cirka 23 minuter och har valbar undertext.

 Att arbeta med visuellt stöd i undervisningen  

Niklas berättar om sina erfarenheter och hur även du kan arbeta med visuellt stöd i undervisningen. Inspiration för att börja din färd mot en inkluderande lärmiljö med hjälp av visuellt stöd oavsett vilket ämne du undervisar i. Medverkande: Niklas Alm, Lärare i idrott och hälsa, Västerås stad. Inspelningen är cirka 22 minuter och har valbar undertext.

Var tar tiden vägen när så mycket ska få plats under skoldagen för elever inom inriktningen ämnesområden?  

I denna föreläsning delar vi insikter från ett forskningsprojekt som kartlagt hur undervisningstiden fördelas och hur olika perspektiv av omsorg framträder i praktiken. Att omsorg och lärande måste gå hand i hand är givet – men hur tillämpas främjande omsorg i praktiken.  Att omsorg och lärande måste gå hand i hand är givet – men hur tillämpas främjande omsorg i praktiken. Medverkande: Maria Sjölin, Speciallärare och projektledare. Alexandra Jonasson, Utvecklingsledare. Inspelningen är cirka 17 minuter och har valbar undertext.

Undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning - en forskningssammanställning 

En systematisk översikt som innefattar 16 internationella och nationella studier av interaktion och kommunikation mellan lärare och elever med IF i undervisningssituationer. Den innehåller många praktiknära exempel från undervisningen med dialoger mellan lärare och elever. Medverkande: Karolina Fredriksson Erson, Skolforskningsinstitutet. Inspelningen är cirka 18 minuter och har valbar undertext.

Bedömning av kunskaper hos elever med svår och mycket svår IF – hur kan det gå till i praktiken? 

Det finns utmaningar att arbeta med bedömning i de anpassade skolformerna med inriktning ämnesområde. Hur kan bedömning gå till i praktiken? Vilka verktyg kan vi använda. Medverkande: Catrin Andersson rådgivare och Jenny Pokosta projektledare SPSM. Inspelningen är cirka 27 minuter och har valbar undertext.

UF-företagande och entreprenörskap hör hemma på alla program i anpassad gymnasieskola 

Entreprenörskap och företagande - elever utvecklar en tro på sig själva. En kreativ verklighet där UF ger ett sammanhang. Att få göra det som andra gör, våga så mycket och känna stolthet.  Medverkande: Åsa Ekstam speciallärare och Susanne Rappinger lärare företagsekonomi, lärare anpassade gymnasieskolan  Nacka gymnasium, Stockholm. Inspelningen är cirka 16 minuter och har valbar undertext.

Framtidstro – Tryggare väg mot framtiden

Ett utvecklingsprojekt genom SPSM: Genom att erbjuda individuell vägledning stöttar vi eleverna i att hitta sin väg mot vidare studier eller arbete. Vårt projekt skapar en smidig övergång från anpassad gymnasieskola till framtiden. Medverkande: Ulf Nilsson, rektor anpassad gymnasieskola, Mia Terry, rektor vuxenutbildning, Louise Svensson Magnusson, samordnare anpassad gymnasieskola, Anna Kihlander, speciallärare komvux som anpassad utbildning, Uddevalla Kommun. Inspelningen är cirka 19 minuter och har valbar undertext.

Läsförmåga hos elever med intellektuell funktionsnedsättning

Det händer mycket i forskningsfältet om läsning hos personer med intellektuell funktionsnedsättning och Karin kommer i denna presentation att gå igenom vad vi vet idag, men också vad vi behöver forska mer om.

Medverkande: Karin Nilsson Postdoktor, Funktionsnedsättning och samhälle Legitimerad logoped. 

Inspelningen är cirka 44 minuter och har valbar undertext. 

Gy25 - med undervisning i fokus 

Skolverket informerar och resonerar kring Gy25 kopplat till undervisningen i anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning. Medverkande: Lotta Andersson och Anna-Lena Göransson, Skolverket. Inspelningen är cirka 20 minuter och har valbar undertext.

Garantin för tidiga stödinsatser

Garantin för tidiga stödinsatser finns för att tidigt uppmärksamma elever som riskerar att inte uppfylla kriterier för bedömning av kunskaper i svenska, svenska som andraspråk eller matematik i anpassade grundskolan. Detta pass går igenom garantins fyra delar.

Medverkande: Jonas Monsén och Therese Lindahl, Skolverket och SPSM.

Inspelningen är cirka 25 minuter och har valbar undertext.

FOU programmet Kunskapsuppdrag i anpassad skola – forskarnas erfarenheter  

Forskarna diskuterar erfarenheter från forsknings- och utvecklingsprogrammet, som har engagerat 170 pedagoger i anpassade skolformer från sju kommuner. Diskussionen sträcker sig från policy till praktik, och berör pedagogernas utvecklingsarbete, elevernas lärande samt organisatoriska förutsättningar för arbetet.  

Medverkande: Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, Högskolan Kristianstad. Anna-Lena Andersson, biträdande lektor i specialpedagogik, Mälardalens universitet Nina Klang, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik, Mälardalens universitet.

Inspelningen är cirka 27 minuter och har valbar undertext. 

Digitala verktyg för skrivutveckling

Helen kommer ge konkreta exempel på hur digitala verktyg kan användas för elevers skrivutveckling. En del av tipsen är digiloga, det vill säga att digitala verktyg används i kombination med analoga. Helen kommer även prata lite om att låta eleverna göra vissa val i arbetet med digitala verktyg. 

Medverkande: Helen Larsson, speciallärare, Rosenlund anpassad grundskola, Jönköping, författare 

Inspelningen är 20 minuter och har valbar undertext.

Med fokus på prao, praktik och apl  

Skolverket reder ut begreppet och svarar på de vanligaste frågorna kring elevers rätt till prao, apl och praktik i de anpassade skolformerna. Medverkande: Klara Borg och Kristoffer Nilsson, Skolverket.  

Inspelningen är cirka 23 minuter och har valbar undertext.

Stärkt AKK-arbete på individ, grupp, och organisationsnivå 

Under två års tid fick Bredängsskolans anpassade grundskola beviljat projektstöd från SPSM. För att stärka arbetet med AKK på skolan anställdes en logoped. Projektet var lyckat. I samtal med Gärd (kontaktperson från SPSM) vill biträdande rektor Kim berätta om vad och hur de gjorde. Utmaningar och överraskningar blandas med handgripliga tips. 

Medverkande: Kim Perneberg, biträdande rektor och speciallärare, Bredängsskolan, Stockholm och Gärd Roxin, rådgivare SPSM.

Inspelningen är cirka 19 minuter och har valbar undertext.

Naturvetenskap med växter och vatten – intresseväckande undersökningar

Hur tar växter upp vatten? Varför behöver växterna solljus? Med utgångspunkt i några praktiska experiment som kan väcka elevernas intresse tar vi upp naturvetenskapen bakom några vanliga fenomen i vår omgivning.

Medverkande: Ammie Berglund, föreståndare för Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs). Maria Rocksén, Leg. Ma och NO-lärare för åk 4-9, Projektledare vid Kemilärarnas resurscentrum (KRC).

Inspelningen är cirka 29 minuter och har valbar undertext.

SPSM-Läromedel och Hitta läromedel

SPSM har uppdraget att producera läroböcker, läromedel och lärverktyg för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Här kommer en presentation av dessa. Hitta läromedel är en söktjänst som presenterar vilka läromedel från olika förlag som passar i olika specialpedagogiska sammanhang. Här kommer du få en presentation av söktjänsten. 

Medverkande: Hanna Hållams, Jens Vendel och Rikard Sjöstedt SPSM.

Inspelningen är cirka 23 minuter och har valbar undertext.

 Kommunikation som berikar livet

På Lindskolan har vi under många år arbetat med ett tydliggörande arbetssätt. Detta innebär att vi kompletterar det verbala med det visuella genom bilder, tecken och konkreta föremål. Allt för att eleverna ska kunna ta till sig information och instruktioner samt ges multimodala möjligheter till att kommunicera.

Medverkande: Nella, Celik, Annett Andersson, Katarina Sjöberg Lindskolan, Huddinge kommun. 

Inspelningen är cirka 14 minuter och har valbar undertext. 

Publicerat 2025-07-02