Finns det forskning över den visuella miljön med koppling till NPF och CVI?
SPSM har publicerat en systematisk översikt av aktuell forskning, Att främja delaktighet hos barn och elever med synnedsättning. Översikten innehåller en bred samling studier som behandlar lärmiljö utifrån delaktighet och ämneskunskap. På sidan 58-60 finns en sammanfattning av studier som fokuserat på fysisk miljö men flera av studierna som återfinns under rubriken Ämnesmetodik tar också upp aspekter i lärmiljön som handlar om fysisk miljö. I översikten hittar du referenser till aktuell forskning.
Vill du själv söka efter forskningsresultat finns länkar till fritt tillgängliga databaser på Skolforskningsinstitutets webbplats.
När det gäller checklistor brukar SPSM ge följande rekommendationer, som är baserade på erfarenhet:
Att främja delaktighet hos barn och elever med synnedsättning.
Skolfi - förskollärare och lärares tillgång till forskningsresultat.
Dutton, G. (1997). Visual problems in children with brain damage. Eye Contact.
Dutton, G. (2006). Cerebral Visual Impairment: Working within and around the Limitations of Vision. I E. Dennison & a. Hall Lueck (Reds). Summit on Cerebral/Cortical Visual Impairment. Educational, Family, and Perspectives. (pp 3-34) New York: AFB Press.
Kurtz. L.A. (2006). Visual Perception Problems in Children with AD/HD. autism and other Learning Disabilites. A guide for Parents and Professionals. London. Jessica Kingsley Publishers.