vuxenutbildning

Forskarintervju: Läsförståelse hos ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning

Karin Nilsson är logoped i botten och arbetade med dyslexiutredningar när hon började intressera sig för läsforskning. 

– Jag hittade en tjänst som var precis ”spot on” mitt intresseområde och jag började som doktorand 2017. Jag har sedan dess bedrivit forskning med fokus på personer med intellektuell funktionsnedsättning. Med tiden har det blivit allt viktigare att lyfta fram den här marginaliserade gruppen och synliggöra forskningen på området.

Karin berättar att läsforskning ofta utgår från läsförmågan och hur man kan stärka den. 

– Man brukar prata om personer med typisk läsförmåga eller läsförmåga hos personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Läsning är en grundläggande kunskap, både för den akademiska utvecklingen och för att kunna delta i samhället fullt ut. Utifrån en demokratisk aspekt är det därför intressant att undersöka i vilka fall svårigheter med läsningen uppstår och vilka funktionsnedsättningar och miljöfaktorer som kan påverka läsförmågan. Det finns många studier kring dyslexi, men inte om elever med intellektuell funktionsnedsättning, berättar Karin.

Många deltagare i studien

Forskarna hörde av sig till skolor för att hitta elever som matchade kriterierna. Efter inhämtat samtycke genomfördes ett testbatteri med över 20 olika tester. 

– Deltagarna har verkligen bidragit! Vi fokuserade på vilka förmågor som är viktiga för att utveckla både läsförståelse och avkodning, den tekniska aspekten av läsningen, hos ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning, IF. 

Datainsamlingen var i fokus och pågick under två år med 136 deltagare. 

– Studier av olika former av funktionsnedsättning har ofta få deltagare, så jag ville att min studie hade ett förhållandevis stort urval. Elevgruppen behöver lyftas och det är extra viktigt att det görs på ett sådant sätt att det går att lita på resultaten, säger Karin.

Samma mönster som för typiskt utvecklade ungdomar

I avhandlingen ser man att det är samma mönster kring läsinlärning som framträder för unga med IF som för typiskt utvecklade ungdomar. Samma förmågor är viktiga för alla. Det indikerar att den form av läsundervisning som sker i allmän grundskola även kan användas för personer med IF. 

Idag används strukturerad avkodningsträning i anpassad skola fram till årskurs 6. 

– Det man behöver fundera över är om metoden ska pågå ännu längre. För typiskt utvecklade elever kommer flytet lite per automatik när man utvecklar läsförmågan, men för elever med IF kan det behövas riktad träning på just hastighet och säkerhet i avkodningen. Det här ser jag som ett framtida forskningsområde. 

Arbeta med läslusten

Läsutveckling kräver mängdträning och Karin anser därför att man behöver arbeta med läslust på olika sätt. Hon lyfter fram att det är svårt att anpassa läseböcker till elever med IF eftersom utvecklingsnivån kan skilja sig så mycket mellan elever i samma klass. Det finns inte heller tillräcklig forskning på vilka slags textförenklingar som behövs för elever med IF. Det är viktigt att hitta litteratur som speglar elevens kronologiska ålder innehållsmässigt, men samtidigt har en svårighetsgrad som är anpassad efter elevens mentala ålder. 

– Ofta får man använda sig av litteratur skriven för yngre barn för att hamna på rätt språklig nivå, men innehållsmässigt stämmer den inte. Detta är en etiskt svår fråga, men samhället har ansvar att tillgängliggöra tonårskultur för alla.

Individanpassa stödet

Sommaren 2024 införs en garanti för tidiga stödinsatser inom den anpassade grundskolan. Karin betonar att tidiga och systematiska insatser är viktiga, men att de behöver vara på individnivå. 

– Man behöver utgå från den nivå eleven befinner sig på när man bedömer vilket stöd eleven kan vara i behov av. Tidiga insatser, läroplaner och garantier är bra på ett generellt plan, men i en anpassad grundskoleklass är heterogeniteten väldigt stor. Då är individanpassningen ännu viktigare. Förhoppningsvis är garantin och det nya bedömningsstödet utformat på ett sådant sätt att det blir ett stöd för lärarna. 

Minska glappet mellan forskning och praktik

Parallellt med forskningen är Karin lärare på speciallärarprogrammet och hon ser ett behov av att minska glappet mellan vad forskningen visar har evidens och vad som görs ute i praktiken. 

– Vi behöver bli bättre, både från universiteten och på statlig och kommunal nivå, på att ge lärare tid och möjlighet att implementera evidensbaserad praktik. Men det handlar också om att se till att bemanna för de utmaningar och svårigheter som finns. Kommuner och skolor skulle kunna ge fler lärare möjlighet att gå speciallärarprogrammet. 

Avhandlingens resultat är till nytta för bland annat alla lärare som har en elev som läser integrerat och logopeder som gör dyslexiutredningar. Karin lyfter fram att den individuella variation som finns behöver beaktas vid både utredning och träning av läsförmåga. 

– Och för elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver man låta interventioner pågå längre, säger Karin.

Forskar-intervju: Om läsning hos ungdomar med intellektuell funktions-nedsättning

Vi har intervjuat Karin Nilsson.
Hon forskar om läsning.
Karin är logoped.
Hon har arbetat med dyslexi,
alltså svårigheter att läsa och skriva.
Här berättar hon 
hur elever med IF lär sig läsa.

IF = Intellektuell funktionsnedsättning

Mitt fokus är personer med IF

Det finns många studier kring dyslexi.
Men de handlar oftast inte om
elever med IF.

– Jag började som doktorand år 2017.
Jag har forskat om personer med IF
sedan dess. 

Vi behöver lära oss 
hur vi kan hjälpa personer med IF.
Det är viktigt.
Vi behöver forska mer,
menar Karin.

Hur forskar man om läsning?

– Man tittar ofta på 
hur bra personer är på att läsa.
Hur kan vi hjälpa dem att bli bättre?
Man brukar prata om två grupper. 

De är:

  • Personer med typisk läs-förmåga.
  • Personer med funktionsned-sättningar.

Är det viktigt att alla kan läsa?

– Ja. 
Det är viktigt för allt.
Det är förstås viktigt i skolan
och för att kunna studera.
Men det är också viktigt
för att kunna delta i samhället.

Det handlar alltså också
om demokrati?

– Ja.  

Vi vill därför undersöka:

  • När blir det problem med läsningen?
  • Vilka funktionsnedsättningar har personerna?
  • Vad i miljön kan påverka?

Många är med i studien

Karin och de andra forskarna
behövde hitta elever till sin studie.
De kontaktade skolor.
Eleverna fick sen ge samtycke
om de ville vara med.

Eleverna gjorde
över 20 olika tester.

– De har verkligen bidragit!
Vi tittade på vilka förmågor
som är viktiga för att
elever med IF 
ska bli bättre på att läsa.

136 elever var med i studien.
Forskarna samlade uppgifter i två år.

– Studier av funktionsnedsättning
har ofta få deltagare.
Jag ville ha ganska många med i min studie. 
Den här elev-gruppen behöver vi hjälpa.

Det är extra viktigt att 
det går att lita på resultaten,
säger Karin.

Samma förmågor är viktiga

som för ungdomar utan IF
I Karins avhandling ser man
att det är samma förmågor
som är viktiga för alla
när vi lär oss läsa.

Varför är det här viktigt att veta?

– Det visar att vi kan ha samma läs-undervisning
för elever med IF
som i allmän grund-skola.

Vad har skolorna för läs-undervisning idag?

– Metoden heter
strukturerad avkodnings-träning.
I anpassad skola har de det
fram till årskurs 6.

Men det funkar ju inte så bra
för elever med IF idag, eller hur?
Vad kan vi göra åt det?

– Elever med IF kanske ska ha metoden
även efter sexan.
Elever utan IF lär sig läsa flytande
lite automatiskt
när man utvecklar läsförmågan.
Men elever med IF kan behöva
träna på att läsa snabbare och bättre.

Karin ser det här som
något vi behöver forska mer om.

Arbeta med läs-lusten

För att bli bättre på att läsa
behöver vi träna mycket.
Lust att läsa är därför viktigt.

Det är svårt att skriva läse-böcker
till elever med IF.
Elever i samma klass
kan ha väldigt olika nivå.

Och hur gör vi texterna enklare
för elever med IF?
Vad skulle hjälpa dem?

Det finns inte tillräckligt med forskning
om det här, säger Karin.

Det får inte vara baby-böcker
för ungdomar med IF.
Innehållet måste passa
elevernas ålder.

Däremot måste eleverna kunna
läsa texterna själva.
Det får inte vara för lätt
och inte för svårt.

– Ofta får man använda sig av
litteratur skriven för yngre barn.
Det behövs för att hamna
på rätt språk-nivå,
säger Karin.

Men då blir innehållet för barnsligt?

– Ja.
Det är en svår fråga
men vi behöver göra något åt det.

Det är en demokrati-fråga igen?

– Ja.
Sverige har ansvar att
göra tonårs-kultur tillgänglig för alla.

Anpassa stödet till eleven

Snart införs en garanti
för tidigt stöd.
Det gäller den
anpassade grund-skolan.
Sommaren 2024 börjar det.
Karin säger att tidigt stöd är viktigt
men att det behöver vara
på individ-nivå. 

– Man behöver utgå från elevens nivå
när man bedömer
vilket stöd eleven behöver.

Men är inte garantin bra då?

– Jo, absolut.
Men i en klass i anpassad grundskola
har eleverna väldigt olika nivåer.
Då är det ännu viktigare
att individ-anpassa.
Så jag hoppas att garantin
kan hjälpa lärarna med det.

Använd forskningen mer i verkligheten

Karin är också lärare för
studenter som ska bli special-lärare.
Hon ser att skolorna behöver
använda forskningen mer.

– Vi behöver bli bättre på
att ge lärare tid och möjlighet
att jobba på nya sätt.

Varför är det viktigt?

– Det finns utmaningar
och svårigheter.
Vi behöver ha lärare som
arbetar med det.

Hur ska vi lyckas med det?

– Kommuner och skolor
skulle kunna ge fler lärare 
möjlighet att gå speciallärar-programmet.

Vem kan ha nytta av resultaten
i din avhandling?

– Till exempel du
om du har en elev med IF.
Eller om du är logoped.
Om du jobbar med dyslexi.

Vad behöver jag tänka på?

– Tänk på att elever är olika.
Det är viktigt
när elever ska träna på att läsa.
Det är också viktigt
om du ska göra en utredning.

Har du fler tips?

– Ja, ge stöd till elever med IF längre,
säger Karin.

Mer läsning

Vill du veta mer om läsundervisning? På Skolforskningsportalen hittar du Skolforskningsinstitutets systematiska forskningssammanställning ”Läsförståelse och undervisning om lässtrategier”, poddavsnitt, tips och mycket mer. 

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 3, 2023. 

Publicerat måndag 6 november 2023