
Titta med ögonen – se med hjärnan
– Jag skulle säga att det handlar om en omfattande synnedsättning. Eleven får inte ihop vad ögonen ser och vad hjärnan tolkar, säger Lisa Rova, skolpsykolog på Rh-gymnasiet i Umeå. Så förklarar hon Cerebral Visual Impairment, CVI.
För vissa syns skadan tydligt vid en undersökning med magnetkamera, medan den för andra inte är lika uppenbar. CVI kan orsaka svårigheter att känna igen ansikten, tolka djup- och höjdskillnader samt att navigera i fysiska miljöer. Rh-gymnasiet i Umeå vänder sig till ungdomar som har ett svårt rörelsehinder. Där har Lisa tagit ett viktigt steg för att öka kompetensen och förståelsen för CVI inom verksamheten.
– Allt började med SPSM:s kurs ”Att undervisa barn och elever med CVI”, säger hon. Fokuset där var på pedagogiskt lärande och inte på kringpersonalen, som vi tillhör. Men tack vare SPSM fick vi tid att bearbeta materialet och göra det lättare att ta in. Vi har hållit kurs för assistenter och personal på boendet och i skolan här på Rh-gymnasiet.
När det inte fungerar
Lovisa Stockberg bor på elevhemmet när hon studerar på skolan. Där fungerar det bra, tycker hon.
Lovisa är också väldigt bra på att berätta när det inte fungerar.
– Jag skulle väl säga att det är orienteringen som inte fungerar som den ska, förklarar Lovisa. Och golvet! Min gamla skola hade ett läskigt golv, det kunde röra sig som om det vore vatten. Jag upplever ju min CVI på ett annat sätt än en annan person med CVI. Det är ju olika från person till person.
Punkter som visar vägen
Rh-gymnasiet ligger i samma lokaler som Dragonskolan i Umeå och finns även i Göteborg, Stockholm och Kristianstad. Där delar de också lokaler med andra skolor. Gymnasiet har ett riksintag som sker via SPSM.
– Vi har arbetat med olika sätt att orientera oss här på skolan, vi är ju en gymnasieskola med samma lokaler och matsalar som övriga klasser. Vissa kännetecken, som en stor väggmålning, klockan och caféet, är alla punkter som visar vägen, förklarar Lisa.
Bättre bemötande
I drygt två år har Lisa och hennes kollegor arbetat med att sprida ett bättre bemötande av elever med CVI. På tur ligger en föreläsning tillsammans med Norrlands universitetssjukhus, NUS, för personal som möter elever och unga med CVI.
Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 1, 2024.
Titta med ögonen. Se med hjärnan
Vet du vad CVI är?
Det står för
Cerebral Visual Impairment.
– Jag skulle säga att det handlar om
en stor syn-nedsättning.
Eleven får inte ihop
vad ögonen ser och
vad hjärnan tolkar.
Det säger Lisa Rova.
Lisa är skol-psykolog
på Rh-gymnasiet i Umeå.
Det här är typiskt för CVI
Den som har CVI
kan ha svårt att
känna igen ansikten.
Det kan vara svårt att se
skillnader i djup och höjd.
Att hitta rätt
kan också vara svårt.
För att ta reda på
om någon har CVI
undersöker en läkare med
magnet-kamera.
Ibland syns det tydligt.
På andra är det svårt att se.
Rh-gymnasiet i Umeå
fick lära sig mer om CVI
Rh-gymnasiet i Umeå är för unga
som har ett svårt rörelse-hinder.
Här jobbar Lisa Rova.
Hon är skol-psykolog.
Lisa vill att personalen
lär sig mer om CVI.
– Allt började med en SPSM-kurs.
Den heter: Att undervisa barn och
elever med CVI,
säger Lisa.
SPSM = Specialpedagogiska skolmyndigheten.
– Det var mycket om pedagogik
på kursen.
Lisa tyckte att även
resten av personalen
behövde lära sig om CVI.
– Alltså, assistenter och
personal på elev-hemmet.
Och i skolan här på Rh-gymnasiet.
De gick hjälp och material
från SPSM.
– Tack vare SPSM fick vi tid
att göra materialet lättare.
Sen höll vi kurs för kring-personalen.
Det här är Rh-gymnasiet
Rh står för rörelse-hindrad.
Det finns Rh-gymnasier
i fyra städer:
- Umeå.
- Göteborg.
- Stockholm.
- Kristianstad.
Rh-gymnasiet tar in elever
från hela Sverige.
Du kan ansöka via SPSM.
Eleven Lovisa berätta om CVI
Lovisa Stockberg går på
Rh-gymnasiet i Umeå.
Hon bor på elevhemmet.
– Där fungerar det bra,
tycker Lovisa.
Hon är också väldigt bra på
att berätta när det inte funkar.
– Jag skulle väl säga att det är
orienteringen som inte
fungerar som den ska.
Och golvet!
Min gamla skola hade ett läskigt golv.
Det kunde röra sig
som om det vore vatten.
Men det är inte samma för alla.
– Jag upplever ju min CVI
på ett annat sätt än
en annan person med CVI.
Det är olika från person till person.
De har punkter som visar vägen
Rh-gymnasiet i Umeå
finns i samma hus som Dragon-skolan.
De delar till exempel matsal.
De andra Rh-gymnasierna
delar också lokaler med
andra skolor.
– Vi har arbetat med
olika sätt att orientera oss
här på skolan,
säger Lisa.
De har känne-tecken
så att elever med CVI ska hitta
på skolan.
– Till exempel en stor vägg-målning,
klockan och caféet.
Det är punkter som
visar vägen.
De jobbar för att alla
ska bemöta eleverna
på ett bättre sätt
Lisa och hennes kollegor
har jobbat med CVI
i över två år nu.
De vill att elever med CVI
ska få det bra.
Nu ska de föreläsa
tillsammans med NUS.
NUS = Norrlands universitets-sjukhus.
De ska föreläsa för personal
som möter elever och unga
med CVI.
Ladda ner tidningen Lika värde
Den här artikeln kommer från
Vill du läsa hela tidningen?
Ladda ner den gratis.
Den finns i vår webb-butik.
- Om pedagogiska frågor.
- Om hur skolan kan anpassa
lär-miljön och undervisningen. - Förslag på kompetens-utveckling.