Våra behovskartläggningar genomförs med hjälp av intervjuer eller enkäter, med fokus på en specifik skolform eller en funktionsnedsättning. På denna sida hittar du även våra behovsbeskrivningar.
Frågorna kan handla om i vilken utsträckning befintliga läromedel svarar mot de behov som finns vad gäller till exempel språk, form och innehåll.
Det kan handla om i vilken utsträckning pedagoger behöver anpassa utgivna läromedel så att det fungerar för eleverna. Behoven kan kategoriseras och beskrivas utifrån ämnen eller ämnesområden. Behoven kan också beskrivas utifrån hur läromedlen bör vara utformade.
Här nedan kan du ta del av de kartläggningar som gjorts för att ringa in behoven.
I rapporterna nedan förekommer begreppet grundsärskola, som den 2 juli 2023 bytte namn till anpassad grundskola.
Parallellt med uppdraget "Översyn av tillgången till tillgängliga läromedel", 2017, har SPSM tagit fram beskrivningar av olika funktionsnedsättningar. Beskrivningarna ger exempel på de pedagogiska konsekvenser en funktionsnedsättning kan få, vilka behov som kan uppstå och vad som kan underlätta lärandet för elever som har en funktionsnedsättning.
Publicerat 2025-02-12