Film som alternativ
Film kan vara ett komplement till läromedel men också ett alternativ för till exempel den elev som kan ha svårigheter att ta till sig skriven text.
Digitala läromedel innehåller ofta filmer av olika slag. Det kan vara filmer med syfte att ge förförståelse och stöd inför läsning av texter, filmer som sammanfattar ett kapitel eller avsnitt, filmer som beskriver förlopp och processer eller instruktionsfilmer.
Så här gör du filmerna tillgängliga:
- Se till att filmerna har undertext
Läs om rekommendationer för textning på Vägledning för webbutveckling
- Visuellt innehåll som inte framgår av dialog och miljöljud kan syntolkas
Läs om rekommendationer för syntolkning på Vägledning för webbutveckling
- Innehållet kan översättas till svenskt teckenspråk
Läs om rekommendationer för information på svenskt teckenspråk på Vägledning för webbutveckling
- Välj videospelare med bra tillgänglighet
Läs om att använda webbvideo på Vägledning för webbutveckling
För vem?
Många har nytta av att innehåll i läromedel presenteras i filmformat. För elever som har läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi kan kunskapsinhämtning på annat sätt än skriven text vara nödvändig och då är film ett alternativ. För döva elever eller elever med hörselnedsättning ska filmen vara textad eller översatt till svenskt teckenspråk för att bli tillgänglig.
För elever med utvecklingsstörning och NPF är film ett bra komplement och ger variation för att ta till sig innehåll på flera sätt. För elever med språkstörning kan det vara bra att begrepp beskrivs på flera sätt och då kan film eller animation vara ett bra verktyg.