
Forskningsutblick: Multisensoriskt musikdrama för att stödja engagemang och utveckling
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.
Engagemang och uppmärksamhet är i sig viktiga förutsättningar för utveckling och lärande, så att identifiera pedagogiska aktiviteter som kan stödja detta hos elevgruppen är viktigt. Elever med flerfunktionsnedsättning har omfattande intellektuella och motoriska funktionsnedsättningar och behöver stöd från sin omgivning för att kunna uttrycka sina behov och för att klara av vardagens alla moment. Elever med flerfunktionsnedsättning går ofta i små klasser med hög personaltäthet och läser enligt de anpassade skolformernas läroplan (tidigare särskola) med inriktning ämnesområden. De allra flesta har lite eller inget talat språk, oavsett ålder. I MSMD kombineras musiksamspel med dramatiserat berättande som förstärks med olika föremål som eleverna kan uppleva med olika sinnen. Läraren, eller den som håller i aktiviteten, har en responsiv kommunikationsstil, och är uppmärksam och lyhörd för elevernas reaktioner och kommunikation och väntar in och svarar på elevernas initiativ, som ofta kan vara fördröjda eller subtila.
Det här handlar forskningen om
Såväl internationell pedagogisk forskning som svenska skolmyndigheter har lyft fram behovet av mer pedagogiskt material och metoder för elever som har flerfunktionsnedsättning. I den aktuella studien ville vi därför utvärdera det pedagogiska arbetssättet MSMD, som kombinerar musiksamspel och multisensoriskt dramatiserat berättande, vilka var för sig har visat positiva resultat för att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elevgruppen. Vi ville också undersöka hur väl skolpersonalen som arbetar med elevgruppen tyckte att arbetssättet passade in i skolkontexten.
Så här gjorde forskarna
Forskarna tog kontakt med anpassade grundskolor för elever som läser ämnesområden i Göteborg. En specialpedagog från en av skolorna kontaktade forskargruppen och studien påbörjades efter en informationsträff och efter att deltagare och vårdnadshavare hade samtyckt till att delta. I studien genomfördes sedan 16 individuella lektioner med tre elever med flerfunktionsnedsättning och deras skolpersonal. MSMD-lektioner jämfördes med bilderboksläsning som också handlar om att stödja elevernas engagemang och uppmärksamhet. Doktoranden i forskargruppen, som också är musikterapeut och lärare, genomförde lektionerna med eleverna. Elevernas skolpersonal, såväl klasslärare som elevassistenter, deltog också under lektionerna och skattade elevernas engagemang med hjälp av ett brittiskt, pedagogiskt kartläggningsinstrument. Vi gjorde också videoinspelningar av lektionerna som analyserades efteråt av en i forskargruppen och en oberoende bedömare med hjälp av ett skattningsinstrument för videoobservationer.
Det här kom forskarna fram till
Videoobservationerna visade att lektionerna med MSMD var mer effektiva när det gällde att stödja elevernas engagemang än jämförelseaktiviteten med bilderboksläsning för samtliga tre elever. Oberoende skattningar av skolpersonal visade på liknande sätt högre nivåer av engagemang för två av de tre eleverna under MSMD-lektionerna jämfört med jämförelseaktiviteten. För den tredje eleven varierade elevens engagemang från lektion till lektion enligt skolpersonalens skattningar. När det gällde skolpersonalens upplevelse av hur arbetssättet passade in i skolkontexten och i undervisningen av elevgruppen, så uppgav skolpersonalen som deltog att de tyckte att arbetssättet med MSMD passade väl in i skolkontexten och i undervisningen av elevgruppen. Flera föreslog att en mer långsiktig användning av arbetssättet i elevernas ordinarie schema skulle vara gynnsamt för elevernas utveckling.
Så kan du förstå och använda forskningen
Studien visar att MSMD kan vara ett pedagogiskt arbetssätt som har positiva effekter för att stödja engagemang i lärandesituationer för elever som har flerfunktionsnedsättning. Skolpersonal som arbetar med målgruppen – men även anhöriga till personer i olika åldrar med flerfunktionsnedsättning – kan ha nytta av att använda arbetssättet med MSMD. För forskare inom pedagogik och specialpedagogik, understryker resultaten vikten av att använda estetiska läroprocesser i undervisningen för att engagera alla elever, även för elever med de största svårigheterna.
Är MSMD bra för elever med fler-funktions-nedsättningar?
MSMD = Multi-sensoriskt musik-drama.
Det är ett nytt pedagogiskt arbets-sätt.
Funkar MSMD för elever
som har många och svåra
funktions-nedsättningar?
Kan musikdrama få eleverna
att bli engagerade?
Kan det vara bra för
deras utveckling?
Det ville en grupp forskare veta.
Svaret blev ja.
Det här är MSMD
Med multi-sensoriskt musikdrama
använder du både musik
och drama.
Det är ett nytt
pedagogiskt arbets-sätt.
Så här går det till
Du kombinerar musik med
att berätta på ett dramatiserat sätt.
Du använder också föremål.
Eleverna får uppleva dem
med olika sinnen.
Personalen behöver vara lyhörd.
Kolla in hur eleverna reagerar.
Svara på deras reaktioner.
Det här är
flerfunktionsnedsättning
Eleverna har stora
intellektuella svårigheter.
De har också svårt att
röra sig.
De här eleverna
går i anpassad grund-skola.
Klasserna är små.
Det är mycket personal.
Eleverna läser enligt läro-planen
för anpassade skol-former.
Alltså det vi kallade särskola förr.
De har inriktning ämnes-områden.
De flesta talar inte.
Det gäller alla åldrar.
Eleverna behöver hjälp att
säga vad de behöver.
De behöver hjälp att
klara sig i vardagen.
Det här handlar studien om
Vi behöver bra metoder i skolan
för elever med flerfunktionsnedsättning.
Det säger forskare
både i utlandet och i Sverige.
Forskarna i den här studien
ville testa MSMD.
Så här gjorde forskarna
Forskarna tog kontakt med
anpassade grund-skolor
i Göteborg.
En skola ville vara med
i studien.
Elever och föräldrar
fick ge samtycke
till att delta.
Tre elever var med.
De hade flerfunktionsnedsättning.
De hade sen 16 lektioner
med musik-drama.
Varje elev fick
egna lektioner.
Doktoranden i forskar-gruppen
är musik-terapeut och lärare.
Hon ledde lektionerna.
Elevens klass-lärare och
elev-assistenter
var också med.
De fick ett verktyg
för att säga
hur engagerad eleven blev.
De jämförde med
att läsa bilder-böcker.
Forskarna filmade lektionerna.
Sen analyserade de video-filmerna.
En som inte hörde till gruppen
analyserade också.
Det här kom forskarna fram till
MSMD funkar bättre
än bilderböcker
De tre eleverna blev mer engagerade
med musik-drama
än med bilderböcker.
Det visade video-analyserna.
Personalens mätning visade
att det funkade bättre
med två av eleverna.
För den tredje eleven
funkade det ibland.
MSMD passade i skolan
Skolans personal tyckte
att det var ett bra sätt att arbeta på.
Det passade eleverna.
Flera ville gärna fortsätta
med MSMD.
Det är bra för
elevernas utveckling,
sa de.
Så kan du förstå studien
Har du elever med
många funktions-nedsättningar?
Då kan MSMD vara
ett bra arbets-sätt.
Även elevernas familjer
kan använda MSMD.
Musik gör elever
mer engagerade.
Även de som har
riktigt stora svårigheter.
Mer info om artikeln
The effect of MultiSensory Music Drama
on the interactive engagement
of students with severe/profound
intellectual and multiple disabilities.
Författare
Linn Johnels
Stockholms universitet och
Nationellt center för Rett syndrom
och närliggande diagnoser.
Helena Wandin
Uppsala universitet och
Nationellt center för Rett syndrom
och närliggande diagnoser.
Shakila Dada
Pretoria Universitet.
Jenny Wilder
Stockholms universitet.
Kontakt
Linn Johnels
linn.johnels@regionjh.se.