Hur kan skolan anpassa lärmiljön för elever med kombinerad syn- och hörselnedsättning, dövblindhet?
Skolan kan anpassa lärmiljön genom att:
För att lärmiljön ska bli så bra som möjligt behöver skolan veta hur eleven använder sina olika sinnen. Hur mycket ser och hör eleven? Hur tolkar eleven det eleven ser exempelvis bilder? Hur använder eleven sitt taktila sinne? Exempelvis använder sina händer för att upptäcka och undersöka sin omgivning? Hur använder eleven sitt smaksinne och luktsinne? Exempelvis känner skillnad på smaker. I kartläggningen behöver även elevens egen syn på sina upplevelser ingå.
I länkarna nedan kan skolan få stöd i sin kartläggning av elevens sinnen.
Eleven kan behöva vuxenstöd under hela skoldagen. Stödet hjälper eleven att kunna följa undervisningen. Det stödjer även eleven att kunna vara socialt aktiv. Om eleven använder svenskt teckenspråk, i visuell eller taktil form, behöver de vuxna ha den kompetensen.
I vårt Stödmaterial för tillgänglig utbildning kan skolan få hjälp att se över sin lärmiljö.
Vi rekommenderar att skolan samverkar med eleven och elevens vårdnadshavare samt de som är involverade runt eleven. Exempelvis kommunens synpedagog och hörselpedagog. Det kan även vara regionens barn och ungdomshabilitering, syncentral och hörselvård. De kan bland annat vara ett stöd i hur man använder elevens hjälpmedel. Mer information om vad samverkan kan innebära finns i studiepaket Digitala verktyg och AKK. Det ligger under momentet Samverkan.
Skolan kan få stöd av SPSM:s resurscenter dövblind. Där arbetar rådgivare och psykologer. De har expertkunskap inom dövblindhet. Resurscentret kan vara ett komplement till kommunens egna resurser. Resurscentret arbetar med fortbildning och specialpedagogiska utredningar. Detta sker i hela Sverige.