Att undervisa elev med blindhet i anpassade grundskolans högstadium inriktning ämnen och anpassade gymnasieskolan inriktning nationellt program, teoretiska ämnen
Kurs för lärare tillsammans med resursperson som arbetar med elev med blindhet. Eleven följer kursplanerna i den anpassade grundskolans högstadium inriktning ämnen eller den anpassade gymnasieskolans nationella program.
-
07tisdagoktober 2025-27fredagfebruari 2026SPSM Fortbildning
-
Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
- Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Aktivitets-ID: 396864
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar och möten samt en fysisk träff får fördjupade kunskaper om hur lärmiljön kan anpassas för en elev med blindhet och punktskrift som läsmedium. Kursen vänder sig till personal i den anpassade grundskolans högstadium och den anpassade gymnasieskolan och fokuserar på teoretiska ämnen.
Kursen bygger på självstudier och 3 digitala möten samt en fysisk kursdag ute på er skola eller i våra lokaler på Lindhagensgatan i Stockholm.
Tisdag 7 oktober kl. 15.00-15.45: Digitalt möte
Inledande träff - kursupplägg
Onsdag 22 oktober kl. 15.00 – 16.00: Digitalt möte
Innan detta möte behöver du ha sett föreläsningen ”Blindhet, intellektuell funktionsnedsättning och autism: konsekvenser för utveckling och lärande” som ligger digitalt i kursen.
Fysisk kursdag ute på er skola inom perioden november – januari, enligt överenskommelse. Samtliga deltagare behöver vara anmälda till kursen och ha tagit del av det digitala materialet.
Digitalt avslutande möte, "Hur går vi vidare" enligt överenskommelse.
Kursens innehåll:
- Föreläsning om konsekvenser av blindhet i kombination med IF och autism.
- Reflektioner i grupp om konsekvenser för utveckling och lärande
- Erfarenhetsutbyte
- Kompetensutveckling kring studieteknik, digitala verktyg och anpassade läromedel samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
- Auditiv läsning
- Punktskrift som läsmedium
- Föreläsning kring lektionsstruktur, samt taktilt och digitalt bildstöd för scheman och instruktioner
Vi ser fram emot att möta er i de digitala mötena och den fysiska träffen!
Medverkande
Anneli Embe, Anneli.Embe@spsm.se, 010-473 51 96
Anders Fridell, anders.fridell@spsm.se, 010-473 52 60
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Kim De Verdier, kim.deverdier@spsm.se, 010-473 51 42
Målgruppsbeskrivning
Lärare tillsammans med resursperson i anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen, eller i den anpassade gymnasieskolan, inriktning nationellt program -i teoretiska ämnen. Lärare som undervisar nuvarande eller blivande punktskriftsläsare i nämnda skolformer och stadium.
Förkunskaper
Förkunskapskrav: SPSM:s informationsmaterial ”Studiepaket blindhet” som ligger öppet på Webben: https://www.spsm.se/studiepaket-blindhet/
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet och punktskrift som läsmedium, som följer läroplan för den anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen och den anpassade gymnasieskolans nationella program, med fokus på en inkluderande lärmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare tillägnat dig:
- kunskap kring blindhet i kombination med intellektuell funktionsnedsättning och eventuell autism samt dess konsekvenser för lärande och utveckling
- betydelsen av lektionsstruktur och taktilt bildstöd vid kombinationen blindhet och intellektuell funktionsnedsättning
- ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på konkret och digitalt lärande med olika sinnen - punktskrift och auditiv läsning
- att arbeta med digitala verktyg när man inte ser
Funktionsnedsättningar
Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning
Upplysningar om innehåll
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Anneli Embe, Anneli.Embe@spsm.se, 010-473 51 96
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Anpassad grundskola, Anpassad gymnasieskola, Annan pedagogisk verksamhet
Teman
Digitalt lärande, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet
Övrigt
Förutsättningar för deltagande är att deltagarna har tillgång till varsin dator och att deltagarna får möjlighet att avsätta tid för kursen ca 13 timmar digitalt och en dag fysisk kurs där deltagarna är frigjorda från undervisning, 6 timmar.