Projektet hade som mål att hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att förbättra sina resultat i matematik. Detta skulle uppnås genom kollegialt lärande och likvärdigt stöd. Projektet genomfördes på Centralskolan i Töreboda.
Projektnummer: 6-STA 2016/992
Projektnamn: Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning.
Huvudman: Centralskolan, Töreboda.
Skolform: Grundskola.
Målgrupp: Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Kommun: Töreboda.
Följande arbetsmetoder användes i projektet:
Resultatet av projektet blev bland annat ett gemensamt arbetssätt för undervisning i matematik. Pedagogerna kunde snabbare upptäcka elever med inlärningssvårigheter inom matematik och identifiera de specifika behoven hos nyanlända elever. Elevernas förståelse för språket ökade, vilket i sin tur ökade deras intresse för matematik.
Slutrapport: Kollegialt utveckla effektiva arbetssätt i matematik utifrån återinlärning och nyinlärning (PDF-dokument, 853 bytes)
Publicerat 2024-11-14