Stöd och råd

Saknade - Främja skolnärvaro genom tidiga insatser och tillgängliga lärmiljöer för alla

Projektet heter Saknade - Främja skolnärvaro genom tidiga insatser och tillgängliga lärmiljöer för alla och har genomförts av Fritidshem, Förskoleklass och i Vellinge kommun.

6 STA- 2019/1107

Projektnamn: Saknade - Främja skolnärvaro genom tidiga insatser och tillgängliga lärmiljöer för alla
Huvudman: Centrala Elevhälsan Vellinge kommun, utbildningsnämnden
Skolform: Fritidshem, Förskoleklass, Grundskola 1–9.
Målgrupp: Elever med problematisk skolfrånvaro som löper stor risk att inte klara av skolans kunskapskrav vilket kan få omfattande negativa konsekvenser för individen.
Kommun: Vellinge kommun

Sammanfattning

Målet med projektet är ökad närvaro bland elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Öka lärares kompetens att systematiskt använda sig av extra anpassningar och särskilt stöd för att möta elevers behov. Öka elevers upplevelse av att kunna tillgodogöra sig skolarbetet. Ökad förankring i vetenskap och beprövad erfarenhet kring framgångsrika metoder för att skapa lärmiljöer enligt ovan. Att sätta hållbara strukturer för tidig upptäckt av elever som riskerar problematisk frånvaro. Dessa strukturer ska vara kända för skolpersonal, vårdnadshavare och elever.

Projektet har genomförts med SIS-medel (särskilda insatser i skolan) från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). 

Slutrapport: Saknade - Främja skolnärvaro genom tidiga insatser och tillgängliga lärmiljöer för alla. (PDF-dokument, 139 kB)

Publicerat 2022-10-14