Phonics är en benämning från den engelskspråkiga världen, som närmast kan översättas med "strukturerad fonem-grafem-koppling". Det är likt det som vi kallade ljudmetoden här i Sverige.
För personer i läs-och skrivsvårigheter eller dyslexi krävs strukturerad övning av kopplingen mellan språkljud (fonem) och grafem (bokstav). Det är den enda säkra väg till god läsning och läsförståelse, som kan beläggas forskningsmässigt. Alla arbetssätt som på något vis övar detta, kan hänföras till ”phonics”.
Det finns mycket litteratur som beskriver läsmetoder. Här nedan finns förslag på fördjupning:
Alatalo T.(red) (2019). Läsundervisningens grunder”. Gleerups
Fridolfsson, I. (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Norén, S. (red) (2018). Lära barn läsa. LegiLexi. pdf.
Vetenskapsrådet (2015). Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever.
Inspirationssidan Läs- och skriv F-3, Hitta läromedel på vår webbplats.
LegiLexi på deras webbplats: LegiLexi.