Hur kan skolan skapa en bra pedagogisk lärmiljö för en elev med synnedsättning?

Hur kan skolan skapa en bra pedagogisk lärmiljö för en elev med synnedsättning?

Svar:

Vilket stöd en elev med en synnedsättning behöver är beroende av flera olika faktorer, till exempel elevens synförmåga och ålder. Elevhälsan kan med vårdnadshavares samtycke kontakta syncentralen för att få information om hur elevens syn fungerar. Det kan gälla specifika behov kring kontraster, belysning, synfält, hur mycket eleven ser på nära håll och på avstånd med mera. Men det handlar också om den sociala miljön, hur elevgruppen fungerar och hur elevens möjlighet till goda kamratkontakter ser ut. Slutligen handlar det om den pedagogiska miljön, exempelvis hur undervisningen organiseras och utformas, hur läromedel används och hur eleven kan ta till sig undervisningen utifrån sina individuella förutsättningar. För att kunna ge eleven rätt stöd behöver ni kartlägga elevens behov utifrån alla olika faktorer ovan. 

SPSM har tagit fram en modell för tillgänglighet och hur de olika delarna fysisk, social och pedagogisk lärmiljö samspelar. Modellen kan vara ett stöd i kartläggningsarbetet att reflektera hur de olika delarna ser ut på skolan.

För elever med synnedsättning är det ofta avgörande att de har fungerande assisterande lärverktyg. Det betyder att elevens assisterande teknik, till exempel en punktskriftsskärm eller ett skärmläsarprogram, behöver fungera tillsammans med skolans lärverktyg och läromedel. När tekniken och lärverktygen samspelar blir det möjligt för eleven att ta del av undervisningen på lika villkor.

Specialpedagogen har en viktig roll i det här arbetet. Det handlar om att ta initiativ till, samordna och följa upp hur de assisterande lärverktygen används.  I specialpedagogens roll kan det också ingå att vara spindel i nätet och hålla i kontakterna med alla olika aktörer som kan finnas runt eleven. Målet är att se till att eleven får det stöd som behövs för att lärandet ska fungera i praktiken.

I publikationerna "Delaktighet, ett arbetssätt i skolan" och "Där man söker får man svar" kan man bland annat läsa om hur elever med synnedsättning och blindhet uppfattar sin lärmiljö men alla elever oavsett funktionsförmåga omfattas av innehållet samt vilka förutsättningar som finns för delaktighet. I arbetet med att utforma lärmiljön för elev med synnedsättning kan ni få stöd av den systematiska översikten ”Att främja delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning”.

På Pedagog Norrköpings webbplats finns tre filmer som illustrerar fysisk, pedagogisk och social lärmiljö för elever med synnedsättning. Där kan du hitta information om hur lärmiljön kan bli mer tillgänglig.

Om arbetslaget behöver stöd i anpassningar av lärmiljön kan skolan söka specialpedagogiskt stöd på SPSM via vår förfrågansblankett.

Publicerat tisdag 10 december 2024