Hur kan vi arbeta med stamning i skolan?

Hur kan vi arbeta med stamning i skolan?

Svar:

Det finns ingen enkel lösning vid stamning men det är en fördel om pedagoger som möter dessa elever fått kännedom om stamningen i förväg. Det gör det möjligt att kunna möta eleverna på ett bra sätt.

Ge den som stammar tid att tala färdigt
Generellt gäller att samtalspartnern behöver ha tålamod, vara lugn och ge personen som stammar tillräckligt med tid för att uttrycka sig. Avbryt inte och fyll inte i talet – om inte personen själv bett om det, eftersom det kan upplevas kränkande. I skolan bör vi tänka på att ge elever med stamning en chans att förbereda sig. Tidspress i en situation där eleverna ska uttrycka sig oförberett kan öka stamningen.

Undvik stressande situationer
Namnlekar och högläsning är exempel på situationer som kan uppfattas stressande av den som stammar.
Kom överens med den enskilde eleven om hur eleven vill ha det vid till exempel redovisningar. Som alternativ till muntliga redovisningar kan ni erbjuda eleven att istället använda ett presentationsprogram, en förinspelad film eller redovisa skriftligt.

Logopeder arbetar med stamning och om eleven har kontakt med logoped kan det vara bra om skolan och logopeden arbetar tillsammans för att stötta elevens svårigheter.

På Stamningsförbundets webbplats finns mer information.
Om stamning på stamningsförbundets webbplats












Publicerat torsdag 9 november 2023