
Del 7 - Utagerande beteende i grundskolan
Det här materialet handlar om behov och konsekvenser kopplat till NPF i relation till miljön och bemötandet. Det lyfter vikten av det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet.
Målgrupp
Materialet vänder sig till dig som arbetar i grundskolan.
Förkunskap
Till den här delen är det bra om du har grundläggande kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Därför rekommenderar vi att du först tar del av innehållet i NPF i grundskolan och Tydliggörande pedagogik i grundskolan.
Om innehållet
Många av de förfrågningar om specialpedagogiskt stöd som kommer in till SPSM handlar om NPF. Det kommer ofta frågor om utagerande beteende. Av förfrågningarna framkommer att personalen vill lära sig mer om hur de ska agera vid situationer då elever har ett utagerande beteende.
Det här materialet handlar om behov och konsekvenser kopplat till NPF i relation till miljön och bemötandet. Det lyfter vikten av främjande, förebyggande och åtgärdande arbete med de elever som har ett utagerande beteende.
Innehåll
- Moment 1 – Främjande
- Moment 2 – Förebyggande och åtgärdande
- Reflektionsfrågor
- Referensdokument
Tidsåtgång
Räkna med 45 minuter för inläsning. Reflektionstid tillkommer.
Om materialet
Studiepaket NPF är framtaget av Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Externa leverantörer
Foto: Getty Images
- Elev och lärare, fotograf monkeybusinessimages
- Elev med huvudet i handen, fotograf lvdesign77
Animerad film: AHA-produktion
Filmproduktion: Agnesfilm och Television AB
Teckenspråksöversättning: Teckenbro AB
Syntolkning av animering: Tundell och Salmson AB